Množstvo odkazov na minulosť, kopa ťahania za gule, veľké prísľuby a tak nejak málo naozajstného prekvapenia. Lákanie na už počuteľné, ale aj zastreté a tajomné, tak to vskutku zaberá. Tých veľkorysých momentov si človek užíva o to viac. Chýba síce trochu viac údernosti a progresie, s akou žáner aktualizovali na Scarsick, a na dvoch dielikoch Road Salt ho interesantne zase posunuli a svojou koncepciou na nich objali v podstate celú históriu progrocku. V žiadnom prípade to nie je nejaký beznádejný výkrik do prázdna, akoby sa na prvý moment zdalo, ale je to strhujúci exkurz do vlastného poňatia starého štýlu. Možno sa raz o PAIN OF SALVATION bude hovoriť ako o YES či GENESIS, ale dnes je to len kapelka, ktorá na svoje bedrá prevzala ťarchu tohto sveta, vyhrá a vyspieva za svojich fans ich bolesti nad stavom progresívnej hudby.
PAIN OF SALVATION, respektíve Daniel Gildenlöw (schválne, dokážete z hlavy vymenovať ostatok kapely? O čo, že nie?. Je to tak… ostatní členovia nikoho nezaujímajú), je pod tlakom. Byť ale rozbehaný na všetky strany a ešte tvoriť nový materiál nie je ospravedlnenie pre to, aby urobil jalovú dosku. Zjavne si to uvedomuje, a tak novú, už jedenástu fo(u)šničku PAIN OF SALVATION tvoril tri roky a ako to tak vyzerá, tentokrát nejde o žiadny výrazný umelecký opus, ani o celkovú revoltu voči rockovým či metalovým normám. Skôr nám ponúka nejaké progresívne retro rockovanie a vzdor, a „novum“ treba hľadať len v určitých aspektoch. Aj keď stále reprezentuje precíznu muzikantskú prácu na poli tvrdej hudby, ale ako sprostredkovateľ archaických postupov a soundu, ako aj jeho systematicky ozvláštňujúci presun dôrazu z progresie na retro, môže pre niektorých fans znamenať rušivý postup či dokonca zradu.

Démonický artwork albumu Panther.
Tak teda aký je vlastne ďalší variant tvorby nedefinovateľných PAIN OF SALVATION? Ako pri ostatných doskách ostávame v sieťach progrocku, ale tentokrát s výrazným dôrazom na úplne silné melódie, zaujímavé rytmy a retro-syntetizátorové plochy. Umne balancuje na hranici medzi poctou jeho milovanému sedemdesiatkovému progrocku (takže nás, rovnako ako v sedemdesiatkách progrockové bandy, napína načrtnutými náznakmi) a poctou všetkým hviezdám a hviezdičkám synth-popu, ktorí s veľkou pompou naštartovali analógovú elektroniku začiatkom nablýskaných osemdesiatok.
Gildenlöw voľakedy hýril novými nápadmi, ale teraz ten svoj regresívny progrock len dotiahol síce k spevnej melodike, ale s divnou retro-inštrumentáciou, či k alt-rockovej teatrálnosti, ale so špinavším soundom. Neviem, či je to len jednoducho zaujatosť, alebo sa Gildenlöw precenil, ale jeho hudba v určitých chvíľach tak trochu vadí, že sympatie získané predchádzajúcimi opusmi mierne klesli. V niektorých okamihoch je to veľmi silné, väčšinou však ohlodané, postupne nudné a dopláca to na svoju skratkovitosť. Melódie sú síce chytľavé, majú potenciál rozvíjať sa, ale na tomto albume to neplatí. Kvitujme radšej, že Gildenlöwovi sa podarilo niečo takmer nemožné – našiel rovnováhu medzi klasickým bigbítom a progresívnou poetikou súčasnej doby, kde bolo, dúfam že j,e a že aj bude všetko možné a dovolené.
Klasickým progresívnym koreňom mierne odzvonilo a úvodný Accelerator je taká divná zvláštnosť, kde síce obstojný hudobný nápad je úplne skratovaný hrozným retro soundom klávesových beglajtov. Úplný hnus. Druhá, skoro sedemminútová Unfuture počiatočný dojem o kvapku smradľavého moču napráva, síce pomalým tempom, ale kontrastom hrubšieho deklamovaného vokálu a čistých vokálnych zborov, ktoré vzápätí perfektne podfarbí klasické prog-rockové prelúdovanie. Je to jeden z predstieraných orgazmov tejto dosky. Kratučký Restless Boy predvádza crossovanie progrocku s depešáckou elektronikou a skresleným vokálmi v štýle starých E.L.O. Také nemastné-neslané, zato klavírny chopinovský úvod a vokál alá Morten Harket v epickej Wait je už niečo, o čo sa dá naozaj oprieť a tešiť sa z toho. Vskutku prekrásne, aj keď skladba prejde len do bežnej mainstreamovej rockovinky, s atribútmi toho najlepšieho, ale bez výraznejších progresívnych prvkov, keď teda nepočítame akúsi zvláštnu medzihru v tretej štvrtine skladby, ktorá vrcholí vo vygradovaného finále a rušivého záveru. A pokračujeme ďalej… Keen To a Fault je zvukovo v úvode nepríťažlivá a priam odporná, ale v ďalšom rozbehu sa z nej stáva celkom zábavná a zaujímavá vecička so slučkovitou basovou linkou, sedemdesiatkovými klávesmi, skvelými škopkami a peknými melódiami. Fur sa nedá komentovať, je to akési akustické interlúdium, ktoré má snáď navodiť atmosféru pre titulného Panthera, ktorý začína deklamovaným vokálom a triphopovými beatmi a orientálnymi back-vokálmi. Zase je prítomná divná retro-synthová vložka, ďalej trochu zastretá gitarovými beglajtmi a vokálom v štýle Tori Amos s podporou piana. Predposledný moment Species nežiari nejakou originalitou a trochu je tiahly a predvídateľný viac ako ostatné skladby.
Posledný trinásťminútový kus Icon by sa dal nazvať progrockom – ako jediný kúsok z tejto skladačky. Produkcia skladby je expanzívna a pripomína priestranné zákutia starých „floydov“ a novších „dreamov“. Je to taká forenzná pitva starých rockový štýlov, kde sú fans postavení okrem pekných melódii pred dokonalo poskladané inštrumentálne pasáže s ustavičnými brejkmi a archaickým soundom. V úvode, famózne klavírne prelúdovanie, prechádza do bzučivej pasáže príjemného komplikovaného progrocku, v strede prechádzajúce na akési jemné láskavé pospevovanie, ktoré úvodí nástupu celej kapely s výrazným gitarovým sólom a potom vygraduje do charizmatického záveru.
https://youtube.com/watch?v=nXy0gSCvIjg
Panther je mierne nadpriemerný album a bežné majstrovské rockové dielko s výrazne svetlými momentmi, kde PAIN OF SALVATION iným smerom posunuli svoju hranicu sebarealizácie prostredníctvom muziky.
Žáner: Progrock/synth pop
Dátum vydania: 28. august 2020
Vydavateľstvo: InsideOut Music
Minutáž albumu: 53 min 32 sek
Pôvod: Švédsko
Skladby:
1. Accelerator (5:31)
2. Unfuture (6:46)
3. Restless Boy (3:34)
4. Wait (7:05)
5. Keen to a Fault (6:01)
6. Fur (1:34)
7. Panther (4:12)
8. Species (5:18)
9. Icon (13:31)
Zostava:
Daniel Gildenlöw – vokál, gitara
Johan Hallgren – gitara, vokály
Léo Margarit – bicie, vokály
Daniel Karlsson – klávesy, gitara, vokály
Gustaf Hielm – basgitara, vokály