Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia)

Slovenskí blackmetalisti IRIA sú na scéne už dosť dlhú dobu. Ich korene siahajú až do roku 2010 a nahrať debutový album im trvalo ,,iba“ 9 rokov. Diskografia Irie nie je až tak úplne chudobná, no s dvojicou singlov a jedným EP sa veľmi vyskakovať nedá. To sa však v apríli zmenilo. Čierne mračná sa zatiahli na našou krajinou a z horúceho pekla prichádza Pagan Terror.

Krátke intro Eye For An Eye strieda hneď titulná Pagan Terror. Je to substancia všetkého, čo na čiernom metale mám rád. Obratne vychytané pasáže náramne pripomínajúce starú školu. Severskou temnotou škandinávskych lesov je presiaknutý prakticky celý album. Freezing Silence Of The Darkened Ice tak trochu koketuje s death metalom, ale s tutovou singlovkou The Day When I Shall Rule sa album vracia späť medzi čierne mračná. Je celkom dobre, že prvá polovica albumu nemá pauzy medzi pesničkami. Pôsobí viac konzistentne a má dynamickejší spád.

Prvé zakopnutie prichádza až s Musing Of A Serial Killer. Po hustom náklade temnoty je táto vec trocha mimo konceptu. Ako bonus k singlu alebo nejaká špecialitka, to by som bral. Takto to na mňa pôsobí ako rušivý element. Into The Eternal Sleep je old school húsenica na záver. Ťažké tóny pochovávajú všetko živé aj mŕtve hlboko pod zem.

Hoci Iria si dala na albume záležať, nečakajte žiadnu prehnanú produkciu. Zvuk síce pôsobí rozhádzane, nespojito a nástroje sa niekedy naháňajú s metronómom, no atmosféra presne korešponduje s obsahom a celok pôsobí živšie a autentickejšie. Výsledkom je neodfláknutý underground. Problémom môžu byť vokály. Bol som na niekoľkých koncertoch a naživo znejú super, no na nahrávke pôsobia z neznámeho dôvodu neprirodzene.

V dobe, keď metalová populácia pomaly, ale isto zabúda na tento metalový subžáner, si Iria natočí iba tak naozaj dobrý blackmetalový album. Žiadne drahé produkcie, orchestre či hľadanie satana pri svetle sviečky v nezmyselne pretiahnutých a neúnosne sa opakujúcich sa pasážach. Poctivý black metal nesúci sa na odkaze starej školy. Okamžite som sa stal fanúšikom prvej polovice albumu. Tá druhá je už mierne rozháraná. Napriek tomu je to solídna nahrávka a stojí za to si ju vypočuť.

Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 1Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 2Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 3Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 4Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 5Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 6Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 7Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 8Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 9Na akom odkaze sa nesie pohanský teror Irie? (recenzia) - 10