Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia)

Po tom, čo kritika aj fanúšikovia nadšene privítali v roku 2015 hardrockový album Room Experience od rovnomenného zoskupenia na čele so spevákom Davidom Readmanom (Pink Cream 69, Voodoo Circle), rozhodol sa taliansky skladateľ Gianluca Firmo, ktorý bol taktiež súčasťou tohto projektu, v spolupráci s vydavateľstvom Street Symphonies predstaviť svoju maličkosť ako skladateľa, muzikanta, ale tento raz aj ako speváka na svojom prvom oficiálnom sólovom štúdiovom albume Rehab, ktorý ma ukázať aj druhú stránku jeho hudobnej osobnosti pod značkou FIRMO.

Keď sa vám dostane táto doska do rúk a pozeráte sa na ten hnedý obal plný dreva, cowboyských klobúkov, sheriffských hviezd, povaľujúcich sa fliaš a plagátov s nápisom Wanted, pričom je v centre vyobrazený malý chlapec akoby vystrihnutý z nejakého westernu, držiaci v ruke fľašu (pravdepodobne) s mliekom a hojdacím koníkom priviazaným o lavičku, na ktorej spí, tak sa v prvom momente aj bojíte vložiť dosku do prehrávača. Ale zahoďte obavy, žiadny Cotton Eye Joe sa nekoná. Album Rehab vám v zhruba päťdesiatich minútach ponúka dvanásť skladieb plných upokojujúceho rocku s prímesami bluesu a folku.

Doska ako celok sa dá považovať za rockovú, minimálne softrockovú. Veľmi veľa elementov však pripomína zlaté oldies hity. Takýto pocit som nadobudol už v úvode prvej skladby A Place For Judgement Day kvôli zvuku klávesu. Keď sa však pridá gitara, je to oveľa lepšie. Podobný nádych má aj pieseň Maybe Forever, kde znie elektrické piano a jednoduchý riff podporený rovnako jednoduchým rytmom. Možno aj vďaka tomu sú tieto skladby nabité pozitívnou energiou. Veľmi pozitívne znie aj titulná skladba Rehab. Tá ma v úvode prekvapila štýlom hry na gitaru, mierne pripomínajúci ten používaný v power metale. Po pár sekundách to ale ustúpi ťahavej gitare, ktorú bicie vygradujú do veselej rockovej skákačky.

Za rockovejšie, respektíve prinajmenšom rytmickejšie môžeme označiť aj piesne No Prisoners, Unbreakable či Don’t Dare To Call, ktorá začína efektom pretočenia LP platne alebo ladenia rádia. Neviem to presne identifikovať, ale som si istý, že tento ťah bol viac-menej zbytočný, pretože skladba začne úplne rovnako, ako znela v naefektovanom úvode. Kúsok Heart Of Stone sa po úvode tvorenom gitarovým rozkladom a čistým klavírnym zvukom taktiež trochu rozbehne vďaka bicím, ale veľa vody tiež nenamúti. I keď hovorím o rytmickejších skladbách, nečakajte žiadne hardrockové vypaľovačky, žiadne riadne naboostrované gitary ani dlhé nápadité sóla. Skôr si užijete nenáročnú hudbu, priamočiarejšie a kratšie sóla a mainstreamovo znejúce refrény. Zo sól by som vám odporučil viac upútať pozornosť asi iba na to v baladickej skladbe Shadows And Lights primárne postavenej na čistej gitare a klavíri podobne ako Everything.

To, čo ale skutočne stojí za zmienku v každej jednej zo skladieb, sú spevy. Viachlasné vokály sú vystavané doslova fantasticky a v tomto type hudby dokonale vyniknú. Spevové linky sú veľmi melodické a spevné a vokalistom rozumieť každé slovo. Najviac ma oslovili melodické linky a harmónie v skladbe Don’t Dare To Call It Love a vokály v piesni Didn’t Wanna Care vystavanej popri inom na akustickej gitare a klavírnom zvuku.

Ale moju pozornosť upútala a uši potešila aj taká drobnosť ako šepot podfarbený viachlasným vokálom v kúsku Unbreakable či harmonický gitarový tandem podfarbený akordickým klavírom a symfonická pasáž v Until Forever Comes. Zo všetkých som si však najviac obľúbil skladbu, ktorá podľa mňa najviac vystihuje vonkajšiu aj vnútornú stránku celej dosky. Cowboys Once, Cowboys Forever je pomalá skladba s príjemným zvukom elektrickej gitary dofarbeným hlbokým spevom. Piano v pozadí a sláčikové zvuky gradujúce celou skladbou zapríčinili, že pri tejto skladbe mi ako pri jedinej naskočili zimomriavky.

Mierne tempo, číra melodickosť a čistota zvuku. Na týchto elementoch sú postavené všetky skladby albumu Rehab. Zároveň je každá jedna z nich nesmierne pozitívna, veľmi melodická a skutočne nenáročná na počúvanie. Pri takejto muzike sa skvele relaxuje alebo robí čokoľvek iné. Je upokojujúca a nepretrhne vám myšlienky žiadnym výraznejším elementom či náhlou hudobnou zmenou. Ak si potrebujete oddýchnuť a najradšej tak urobíte pri kvalitnom folk/blues rocku, tak by ste mali dať šancu aj doske Rehab od interpreta menom Firmo. Nebojte sa, naozaj to nie je žiadne country.

Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 1Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 2Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 3Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 4Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 5Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 6Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 7Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 8Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 9Je Firmo country alebo to iba tak vyzerá? (recenzia) - 10