Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia)

„Heavymetalová poézia interpretov a autorov žijúcich a stále hrajúcich.“

Tak by asi znel podtitul, myslím, že trinástej lajvky od veteránov NWOBHM IRON MAIDEN. Do tiráže by som ešte doplnil poznámku: pre fanúšikov od 30 rokov. Nejde ani tak o to, že „mejdnov“ nepočúvajú mladšie ročníky, alebo, že starší viac rozumejú hudobným témam podľa zaužívaných pravidiel tvorby tejto fenomenálnej šestice, ale skôr o to, že mnohým zástupcom mladšej generácie sú cudzie situácie, v ktorých zháňanie si albumu svojej obľúbenej kapely bolo skoro kriminálnym činom. Nedá sa ani predstaviť si, že dnešní puberťáci by si čítali texty kapely akýchsi „nýmandov“, nazvanej podľa stredovekého mučiaceho nástroja, keď si môžu pospevovať, citovať či pohmkávať dielka súčasného kovového podzemia. Avšak pre staršie ročníky je to „lajvka“ vynikajúca svojou výpravou a zaujímavá hudobnými výkonmi šestice Dickinson/Harris/Gers/McBrain/Murray/Smith. Neprekvapí ani tracklist, z ktorého má každý kúsok silný rozoznateľný rukopis, a to hlavne z ich najslávnejšej osemdesiatkovej éry. Dramaturgia tohto najnovšieho lajvkového opusu sa podobá na ich najslávnejšiu koncertnú dosku Live After Death.

Dosku má veľké zastúpenie, je to jasné už z názvu lajvky a veď aj celé turné bolo pomenované a koncipované v duchu návratu do dôb minulých. A vôbec nie je prekvapením, ktoré kompozície sa do finálneho tracklistu dostali. Z novších kúskov hlavne prekvapuje epika For the Greater Good of God z dosky A Matter of Life and Death a dopĺňa ju skvelá vypaľovačka The Wicker Man, dá sa  povedať, že prvá skladba zložená po návrate Dickinsona a Adriana Smitha do kapely v roku 1999. Ostatné sú klasické čísla, ktoré sa v dramaturgii objavujú pravidelne. A tak po Churchillovom slávnom prejave prvých pár tónov Aces High zaznie ešte z pôvodnej lajvky Live After Death a potom sa rozbehne naživo v mierne pomalšom tempe a s nevyrovnaným prejavom Dickinsona, ktorý svoje linky ťahá ako magmatické ťahavé sopľe z podráždeného raťafáku. Pamätník čaká ako ďalšiu pecku 2 Minutes to Midnight, ale dramaturgicky „mejdni“ najprv zaradili skvelú kompozíciu Where Eagles Dare z dosky Piece of Mind, ktorú kapela nehráva často a až potom zaznie pre mňa jedna z najlepších skladieb od autorskej dvojice Smith/Dickinson. Bayleyho éra je zastúpená dvomi dlhými epickými kompozíciami, The ClansmanSign of the Cross, ktorých tempové zvraty a progresívne úseky sú vyvažované hitovicami typu Iron Maiden alebo Flight of Icarus, ktorý absentoval v koncertnom setliste od svetovej šnúry Somewhere on Tour v rokoch 1986/87. Pri takom The Trooper si hneď pamätník predstavuje pódiové stvárnenie Brucea navlečeného v uniforme a mávajúceho britskou vlajkou a zase pri Revelations prekvapuje pľúcna kapacita jeho vydýchaných šesťdesiatročných pajšlov. Mimochodom, showke chýba viac kúskov z di’annovskej éry, ale to je len subjektívny pocit recenzenta. Ale pohľad na to, čo obstojí na albume a čo na koncertnom pódiu, je, samozrejme, prísne individuálne. Koniec koncov, to, komu hovoria legendy NWOBHM, je v tomto prípade príjemný zborník skladieb, ktorý keď človek vníma, rovnako mu tá-ktorá skladba znie v hlave ako súčasť albumu, na ktorom sa nachádza a inšpiruje k tomu, aby sfúkol prach z tých starých vinylov a pôvodné verzie si oživil. Pokiaľ toto je jeden z cieľov vzniku tohto koncertného opusu, tak to spĺňa dokonalo.

IRON MAIDEN síce nepredviedli nič, čo by sme už nepočuli, ale očakávanie klasického headbangera v strednom veku naplnili vrchovato. Beznádejne vypredaná showka v Palacio de los Deportes v Mexico City na beznádejne vypredanom turné Legacy of the Beast World Tour. Dokonalý koncertný stroj a minipríbehy na pódiu, ktoré sa diali na geniálnu hudbu, a pri hraní hudby zanikajú mimo pódium. Kto zažil koncert IRON MAIDEN, vie si predstaviť, ako gitaroví Tres Amigos poletujú z jedného konca pódia na druhý, sólujúc či už s útrpným výrazom ako Adrian, s otvorenou hubou ako Dave či za krkolomných pohybov ako Janick. Seržant Harris určite odstreľoval svojou basou prvé rady publika a bosého Nicka za batériou bicích ani nie je vidieť, len parádne počuť. Lenže klasickí „mejdni“ sú klasickými vďaka boďákom nasvietenej individualite v ustavičnom pohybe a s menom Bruce Dickinson. Záver koncertu patrí trojici geniálností The Number of the Beast, epickej Hallowed Be Thy Name a záverečnému hitu Run to the Hills, prerušenými len nevýraznou The Evil That Men Do, nazvanou podľa repliky Marca Antónia z shakespearovskej drámy Julius Caesar.

Naozaj heavy metal vo svojej najvernejšej podobe vlečúci za sebou smrad osemdesiatich rokov, ktorý má schopnosť dotknúť sa vnútra každého z nás, a to takým spôsobom, aký sa nedá ani len vysnívať. Koncert týchto pánov je umeleckým zážitkom, i keď v detailnom vnímaní občas vyznieva kŕčovito, chýba presvedčivosť, a to už sa nedá nazvať len vyumelkovanosťou, ale rovno umelosťou prejavu, aj keď v najväčších trhákoch znejú nadpriemerne. Darmo, aj hviezdy starnú, aj keď momentálne ponúkajú „ticket“ na medzihviezdny let k miestam, ku ktorým sa dostanete len vďaka neopakovateľným melódiám obstarožnej Železnej panny.

Žáner: Heavy Metal

Dátum vydania: 20. november 2020

Vydavateľstvo: Parlophone

Minutáž albumu: 100 min 46 sek

Pôvod: Veľká Británia

CD1

01. Churchill’s Speech
02. Aces High
03. Where Eagles Dare
04. 2 Minutes To Midnight
05. The Clansman
06. The Trooper
07. Revelations
08. For The Greater Good Of God
09. The Wicker Man
CD2

10. Sign Of The Cross
11. Flight Of Icarus
12. Fear Of The Dark
13. Iron Maiden
14. The Number Of The Beast
15. The Evil That Men Do
16. Hallowed Be Thy Name
17. Run To The Hills

Bruce Dickinson – vokál

Nicko McBrain – bicie

Steve Harris – basgitara

Dave Murray – gitara

Adrian Smith – gitara

Janick Gers – gitara

Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 1Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 2Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 3Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 4Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 5Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 6Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 7Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 8Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 9Iron Maiden spomínajú na mexické beštie (recenzia) - 10