IneKafe – Nevhodný Typ – recenzia albumu

Slovenská pop-punková legenda IneKafe sa po troch rokoch prihlásila s novou tvorbou. Od prerušenia koncertnej činnosti (po roku 2003) ide o druhý radový album a fanúšikovia zatajili dych. Akým smerom sa „Kafáci“ vyberú? Právo na šťastie totiž podľa niektorých nepatril medzi výkladnú skriňu kapely, aj keď jedným dychom treba dodať, že nebol zlý. Priniesol napríklad pecku Špinavé objatie a niekoľko ďalších melodických kúskov, avšak fanúšikov milujúcich tvrdšiu muziku príliš nenadchol. A tak keď IneKafe pred vydaním albumu postupne zverejňovali na youtube jednotlivé piesne z novej dosky, napätie stúpalo. A dočkali sa aj priaznivci tvrdšieho rocku či punku. Autor hudby Vratko im naservíroval nie jeden, ale hneď niekoľko takých songov (Pár sráčov bohatých, Kopaničiarska, Nenadávajte na politikov). Album bol oficiálne distribuovaný do obchodov 1. januára 2015, ale fanúšikovia si ho mohli objednať už o mesiac skôr.

IneKafe patrí medzi zoskupenia, kde sa pomerne často menila zostava. Okolo lídra Vratka Rohoňa sa už vystriedalo viacero hudobníkov. Niektorí však vydržali v kapele dlho, napr. basgitarista Forus (Peter Fóra). Aj ten však bol po 15 rokoch „odídený“, a tak sa začiatkom januára 2014 objavili nielen vzájomné mediálne prestrelky, ale aj informácia o konkurze na basgitaristu. Trojica Vratko Rohoň (spev, gitara), Roman „Hulo“ Hulín (gitara, vokály) a Jozef „Dodo“ Praženec (bicie, vokály) preto ohlásila na začiatok roka 2014 krátku koncertnú pauzu, počas ktorej plánovala k sebe pribrať štvrtého člena. Konkurz vraj aj mal svojho víťaza, avšak kapela sa nakoniec rozhodla zostať ako trio. Hulo vymenil gitaru za basgitaru (ktorú už obsluhoval napr. aj v Davovej Psychóze) a spolu sa pustili do nahrávania nového albumu, ktorý mal byť nasledovníkom 3 roky starého Právo na šťastie a zároveň akousi lastovičkou pred oslavami 20. výročia vzniku.

IneKafe - Nevhodný Typ - recenzia albumu

Ak niekto v minulosti vyčítal „Kafákom“ koketovanie s komerciou, tento album sa komercii zďaleka vyhol. Nielen štýlom hudby, ale aj textami, ktoré evokujú „nasratý“ album Bez udania dôvodu z roku 2003. A tak sa jedinou skladbou s popovým soundom (a silnou melódiou) stáva Iba vo filmoch, ktorá je ale až posledným trackom a pre rádiá bude zrejme neprijateľná pre gitarové sóla. Pre mnohých je táto skladba najlepšia vec z nového albumu. Vratko sa však zrejme rozhodol udržať si svojich dlhoročných priaznivcov a pomastil bruchá aj starším fanúšikom, ktorí s nostalgiou spomínajú na punkové albumy Situácia alebo Vitaj. Rýchlejšie skladby kapela dokázala zaodieť do tvrdšieho šatu aj bez agresívnych gitár či prehnane hutného zvuku, akým to dnes na Slovensku niektoré kapely robia. Najtvrdšie gitary nájdeme v metalom líznutom songu Nevhodný typ, kde sú efektne zapracované aj prvky thrashu a drsný videoklip silu skladby umocňuje. Na albume sa nachádza aj pocta hokejistovi Pavlovi Demitrovi, skladba Čiernobiela. V nej však Vratko nesiahol na dno svojich možností hitmakera, ktorým bez debaty je. Najhitovejší refrén vytvoril v pop-punkovom songu Nezáujem. Avšak v originalite a melodike refrénu nezaostávajú ani iné piesne, napr. Kopaničiarska alebo Strom.

Nejavíš o mňa záujem, už ani nespím, ani nežijem. Máš ale v sebe niečo, čo tak veľmi chcem. Nejavíš o mňa záujem…

Zdalo by sa, že o IneKafe už vieme všetko a nemá nás čím prekvapiť. Ale vedeli ste, že bubeník Dodo nahráva v štúdiu bicie do nových skladieb úplne naspamäť, bez pomocných gitár či spevu? Ak vás zaujíma rozhovor s týmto členom kapely, prečítajte si ho.

Pridávame ešte dátumy koncertného turné 20 ROKOV NEVHODNÍ EU TOUR 2015.

dátum

mesto