Falošná váha HATEBREED (recenzia)

Niekedy mám pocit, ktorý ma ženie takmer do šialenstva, že jestvuje nejaký nenaplnený zámer, nejaký úmysel, ktorého podobu nikto, ani ja, nevie odhaliť. Proste každý je plný zloby a frustrácie, cíti sa osamelý a namiesto toho, aby niečo preto urobil, tak „len“ o tom hovorí alebo tvorí umenie, asi ako ja. Jedným slovom, nervy mám na dranc, doslova napnuté na roztrhanie, čo som predtým nikdy nepoznal. A do tejto situácie vpadol nový HATEBREED úplne nečakane a vybudil moje artisné aktivity na maximum bez toho, aby som sa o niečo snažil a po Weight of the False Self sa cítim tak, ako by sa nič nestalo, a nemusel som o svojich depresívnych pocitoch s nikým hovoriť a so zvyčajným pokojom a starostlivosťou sa pripravujem na nadchádzajúce ťažké dni a na šialený rok 2021. A tak sa mi darí uplatňovať prirodzené sebaovládanie a zo dňa na deň som pokojnejší a uvoľnenejší.

HATEBREED žeriem už od úspešného albumu Perseverance, keď som sa snažil nevynechať žiadny „pořádny nářez“ a je zaujímavé, že klasický hardcore je naozaj na úplnom kraji záujmu, či už médií, ale aj fanúšikov. A pri tom taký HATEBREED patrí naozaj k špičke súčasnej HC a metalcoreovej scény, dokonca by som povedal, že je to asi najlepšia strednoveková kapela hrajúca mix tradičného pure hardcoreu a jeho modernejšej metalovej verzie. Už pri vneme prvého singla Instinctive (Slaughterlust) HATEBREED nezabudli, ako majú hrať HATEBREED. Tvrdý groove a ohromné zbory, ktoré skvelo sekundujú Jastovmu revu, ktorý nestratil nič zo svojho ikonického zafarbenia. A samozrejme, to nehovorím o ich obľúbenosti ako koncertnej kapely, ale tiež o ich vyzretosti a hudobnej praxi.

Weight of the False Self je len prirodzeným pokračovaním a vývojom po výbornom materiáli The Concrete Confessional. Mainstreamovofobické odhaľovanie a špinavá, zábavná, hravá, drsne urobená a vinovato potešujúca hardcoreová fošnička, ktorú každé miestne hudobné kokotárium opäť nemilosrdne zostrelí, pretože tam žiadny metalový virtuóz v priliehavých elasťákoch nevyrába na svojom nástroji mega-onániu a ani to nie je vokálny manieristický úlet pre sebasodimizujúcich sa pózerskych teoretikov. Je to „len“ deštruktívna plná paľba medzi buľvy od jemného hezouna Jakubka Vincka Shanahana, pretransformovaného do drsnej pokérkovanej postavičky, reagujúcej na meno Jamey Jasta, a jeho kvartetového gangu. Kto si tento legálny matroš nešľahne, zaslúži si narvať do análnej dierky obrieho krtka, aby sa trochu uvoľnil a prestal sa brať tak vážne! To, čo vzniklo, podotýkam v rovnakej zostave ako na predchádzajúcej placke, naozaj nie je nič pre jemné povahy a skutočne je to naozaj skoro tradičný, svalnatý hard/metalcoreový album, ktorý nemá celkovo žiadne prázdne diery. Diery hľadajte niekde inde. Druhá skladbička Let Them All Rot svojimi nezmyselnými riffmi síce nedokáže vyvolať ten pravý zápach, ale svojím záverečným downtempom vyvoláva eufóriu a stagediving z kuchynskej linky. Objavuje sa tu veľa plôšok s geniálnymi melódiami, ako v titulnej Weight of the False Self, ale nachádza sa tu aj veľa agresívnych obrazcov, dokopy vytvárajúcich úderný drobný mikrokozmos, ktorý v čase skoro tridsiatich piatich minút exploduje od veľkého tresku až po agresívnu rozpínavosť, ktorá v jedincovi levituje ešte niekoľko dní. Áno, je to relaxačný album plný vokálnych lázní, gitarového minimalizmu a slayerovského thrashu a navyše aj poetický, s textami o temných stránkach života, depresii a ľudských tragédiách. Nie je to album prekypujúci len agresiou, žiadnym pubertálnym nadšením a túžbou ukázať, čo viem. Je to vyspelé a rozvážne hranie, aj keď také prirovnanie v súvislosti s pure hardcoreom je asi predsa len odvážne. Ich synkopový bojový riff v hymnickej Set It Right (Start With Yourself) poskytuje nepopierateľný adrenalín, zatiaľ čo jednohubky Cling To Life a Wings Of The Vulture neponúkajú nič, čo by už nedali na tácňu v minulosti. Klasický metalový hardcore v strednom tempe, samozrejme, s tradičným čarom a dávkou drzej energie. Album nie je vôbec nudný, veď taká crossoverová pecka A Stroke Of Red je plná thrashingu, dokonca aj s kratučkým sólom Wayne Lozinaka. Primitívnu zlosť na záver vyvažuje evokatívno-melodický kúsok Invoking Dominance, ktorý si predsa vyžaduje trochu väčšiu pozornosť a dáva nádej na pozdvihnutie úrovne budúcej tvorby tohto amerikánskeho gangu.

Falošná váha HATEBREED (recenzia)

Zaujímavý artwork nového albumu.

Ponúka sa porovnanie s takými TERROR, ktorí sú živelnejší, prudší a viacej ortodoxnejší, ale je to dané týmto zámerne agresívnejším a pestrejším albumom, ktorý sa viacej hrá s tempami, zbormi a farebnosťou. Skôr ako o prirovnanie ale ide o akúsi líniu muzikantov schopných zahrať s akýmsi nadštandardom bežného hráčskeho umu, ktorý je veľakrát nedocenený. Všetko sa upiera na Jameya Jastu, ale svoje si zaslúži aj už spomenutý gitarista Wayne Lozinak, schopný prispôsobiť sa a pridružiť sa svojím prejavom, lebo do istej miery aj jeho zásluhou majú skladby pevnú štruktúru, formu a harmóniu.

Z albumu trčia veľké negatívne emócie, je trochu expresívny a každému ho doporučujem k vyháňaniu vlastných duševných démonov.

Vydavateľstvo: Nuclear Blast

Pôvod: USA

Žáner: Hardcore/Metalcore

Dátum vydania: 27. november 2020

Minutáž albumu: 34 min 46 sek

01. Instinctive (Slaughterlust)
02. Let Them All Rot
03. Set It Right (Start With Yourself)
04. Weight of the False Self
05. Cling to Life
06. A Stroke of Red
07. Dig Your Way Out
08. This I Earned
09. Wings of The Vulture
10. The Herd Will Scatter
11. From Gold to Gray
12. Invoking Dominance

Jamey Jasta – vokál
Wayne Lozinak – gitara
Chris Beattie – basgitara
Matt Byrne – bicie
Frank Novinec – gitara

Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 1Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 2Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 3Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 4Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 5Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 6Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 7Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 8Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 9Falošná váha HATEBREED (recenzia) - 10