Čo Koho Do Toho – Svet volá po náprave (recenzia)

Kapelu Čo Koho Do Toho sme vám predstavili nedávno v rozhovore. V ňom bolo spomenuté, že majú novú nahrávku. Kapela vypustila do sveta nové EP so zaujímavým názvom Svet volá po náprave. Obsahuje 5 piesní v punk-rockovom duchu – pozrime sa na ne trochu bližšie.

Nepriateľ štátu je klasický punkový protestsong „Sme špinaví a zlí a v kuse nachľastaní, celou spoločnosťou totálne odpísaní,“ a k tomu štyri akordy a rýchly rytmus. Z pohľadu fanúšika „old school punku“ ideálna kombinácia a chalani z kapely pravdepodobne časom zistia, že táto pesnička bude fungovať aj na koncertoch. Zrejme nebude chýbať ani pogo. V rozhovore sa líder Braňo vyjadril, že „Punk už dávno nie je tým čím bol … už dávno to nie je o rebélii a o vyjadrení nesúhlasu s daným systémom.“ V tomto smere pred kapelou klobúk dolu.

V piesni „Nepriateľ štátu“ zostali plne verní ideálom punku, ktoré ešte možno v deväťdesiatych rokoch platili, ale málokedy platia dodnes – s výnimkou zopár verných zoskupení ako napríklad Čo Koho Do Toho. Pre mladších fanúšikov musí byť táto rebélia zaujímavá, otázne je, ako to cítia „staré punkové páky“, ktoré takéto texty počuli pred 25 rokmi, prežívali spoločne pád totalitného režimu a nie sú teda pre nich ničím novým. Mnohí z týchto fanúšikov „old schol punku“ však nič nové nepotrebujú. Niektorí však asi áno. A pre tých bude znieť hudba v tejto piesni totálne obohrane. Snáď miliónkrát počuté štyri akordy, ktoré drtí každá punková kapela, neznejú nijako originálne. Chalani sa v piesni držia starých osvedčených šablón, chýbajú momenty prekvapenia. Čo s tým? Nemajú právo dnešné punkové kapely hrať to, čo tu už bolo? Áno, majú. Tu treba rozlíšiť, či to kapela inak nevie, alebo nechce. A tu platí, myslím, našťastie, ten druhý prípad, aspoň tak na mňa pôsobí líder kapely Braňo, ktorý zjavne vie, o čom punk kedysi bol a prečo vznikol. Braňo Ragan má rád old school punk a nové trendy sú mu viac-menej ukradnuté.

V piesni Asi to tak musí byť spevák frázuje až nápadne podobne Sveťovi Vladařovi zo žilinských H.T. (či je to plus alebo mínus, to ponechám na vás), a to si veľa fanúšikov nemôže nevšimnúť. Taká je realita, ľudia porovnávajú, a to najmä v hudobných štýloch, ktoré sú už totálne vyčerpané. A punk k nim, priznajme si to, už dnes patrí. Nemajú novšie kapely právo hrať otrepané akordy, ak sa im to páči? Áno, majú. Žiaľ, kto prv príde, ten skôr melie. Na týchto akordoch si postavili úspešnú a dlhoročnú kariéru legendy hrajúce 20 a viac rokov, a súčasné zoskupenia, ak idú v ich stopách, vysoko riskujú, že splynú s mnohými ďalšími sebe podobnými. Spomínané legendy im jednoducho „vypálili rybník“. Toto je proste fakt. Ak príde legenda s niečím, čím prišla už x krát a vykradla sama seba, fanúšik často reaguje „Wooow, zostali sami sebou, nezmenili sa vplyvom doby!“. No mladšie kapely sú považované za „vykrádačov nápadov“. Niektoré dnešné kapely preto vnášajú do svojej tvorby vplyvy iných štýlov. A našťastie je to aj prípad Čo Koho Do Toho, treba si však vypočuť všetky piesne z nového EP.

Vrchol po hudobnej stránke prináša Závislosť, v ktorej cítiť vplyv metalu a čiastočne aj úvod piesne Každý z nás, kým to opäť nespadne do punkovej klasiky. Kožuch je aj o punkovej klasike, ale aj o originálnejších nápadoch. Textový motív nie je príliš obohraný, hoci Konflikt či Davová psychóza už s takým niečím kedysi prišli. „Kožuch je bolesť, kožuch je zabíjanie. Kožuch je bolesť, pre zviera utrpenie“.

Aktuálnu nahrávku realizovala kapela v košickom hudobnom štúdiu KLAKSÓN. Líder kapely Braňo o nahrávaní hovorí: „Ujal sa nás majster zvuku Roman. Na celú nahrávku sme mali obmedzený rozpočet a z toho aj vyplynul celkový čas, ktorý sme mohli použiť na nahrávanie a konečný mastering. Celé sme to museli zvládnuť v priebehu jedného víkendu 20. – 21. septembra a aj tie dva dni boli obmedzené ešte aj časovo, na 16 hodín hrania a 10 hodín mixu a masteringu, aby sme sa zmestili do 26 hodinového časového harmonogramu, čo sa aj podarilo splniť do poslednej sekundy a centu.

Toto je veľmi častý problém kapiel, ktoré nemajú sponzora a kde sa členovia – často študenti – finančne „skladajú“ a rozpočet ich potom obmedzuje a núti k určitým kompromisom na úkor kvality. Stalo sa to aj v prípade skupiny Čo Koho Do Toho? Ak to posudzujem z hľadiska inštrumentálnych schopností jednotlivých členov, tak myslím, že za tie 2 dni v štúdiu vydali zo seba maximum v rámci svojich momentálnych schopností.
K zvukovej stránke sa líder Braňo Ragan vyjadruje pozitívne: „Čo sa týka zvuku, sme maximálne spokojní. V tomto štúdiu sme točili naše prvé demo aj náš debutový album Tak Či Tak‘, čiže sme so štúdiom mali skúsenosti aj v minulosti a teraz sme už išli priamo za istotou profesionality, kvality a fajnového prístupu!

Ako zhodnotiť EP Svet volá po náprave? Je to dobrá punková nahrávka. Nechýba jej melódia, nechýba jej punková rebélia, kapele nechýba chuť hrať. Chalani hrajú to, čo chcú, nie to, čo dnes letí. Slovenské texty im otvárajú brány k domácim fanúšikom. Zvuk nahrávky je veľmi dobrý. Vranovskú partičku Čo Koho Do Toho jednoznačne odporúčam priaznivcom starej punkovej školy, všetkým, ktorí vedia, o čom bol punk, keď ešte bol punkom. Ak ale chcete počuť niečo nové, neobohrané, siahnite po inej nahrávke. Ale to už nebudete počuť „old school punk“ s vlastným názorom… Je to na vás.

Čo Koho Do Toho - Svet volá po náprave (recenzia)

Ešte doplním, že táto partia z Vranova vznikla v roku 2006 v trojčlennom zložení, no zo zakladajúcej trojice ostal v súčasnej zostave už len jeden člen, a to spevák a gitarista v jednej osobe Braňo, ktorý dodáva: „Basák Ľubo prišiel do kapely v roku 2007. V roku 2010 sa k nám pridal sólový gitarista Rado. Bubeník Janko má hneď dva statusy najmladšieho člena kapely. Prvým z nich je dôvod, že sa ku kapele pridal koncom roka 2013, a tým druhým dôvodom je, že je zároveň aj vekovo najmladším členom kapely.

Aktuálna zostava:

Branislav Ragan : Gitara/Spev
Ľubomír Mondok : Bassgitara/Spev,vokály