Pred časom sa mi do rúk dostal rovnomenný album českého zoskupenia KARAKELA. Dielo obsahujúce desať skladieb ma prekvapilo hneď na začiatku. Avšak nie hudobne. Z kartónového CD obalu som totiž nevytiahol CD, ale jedno z tých USB v tvare kreditnej karty s potlačou obalu albumu. Nájdete na ňom desať skladieb vo formáte MP3, coverart albumu, texty skladieb a linky s heslami na stiahnutie albumu v iných formátoch.

Karakela je skvostným odrazom power/heavymetalovej hudby minulých desaťročí. Presvedčí vás o tom už úvodná pieseň Vítězná dráha s výrazným klávesovým zvukom a melodickými gitarami. Napriek skvelej farbe spevákovho hlasu ma ale v tejto skladbe spočiatku rušilo, že hlavný spev i vokál spieva tá istá osoba. Inde som už ale tento pocit nemal. Napríklad v piesni Odlétáš so širokým hymnickým refrénom.

Ak ste fanúšikom melodického metalu s výraznou klávesovou sekciou, tak si pri kapele Karakela prídete na svoje. Množstvo analógových zvukov, ktoré miestami pripomínajú Modern Talking, znejú v skladbách Strážce oblaků, Stovky nocí aj Písek a prach. Situáciu ale vždy obracajú na ruby šantiace sólové gitary ako v piesni Za duhou, chytľavé riffy v skladbe Premiéra a všadeprítomné rýchle bicie a kvalitný spev. Na druhej strane klavírny zvuk sa mi veľmi páči. Je menej nútený a hlavne v skladbe Královna přeludů ma upútali slohy s koloratúrami hodnými najväčších majstrov klasicizmu. Táto pieseň si ma navyše získala veľmi chytľavou melódiou.

Ako som spomínal, vo všetkých skladbách je spev veľmi pútavý, no napriek tomu je pre mňa zlatým klincom celej dosky titulná pieseň Karakela. Inštrumentálka so zvuk clavichordu, ktorý mi pripomenul mojich obľúbencov Stratovarius, je len čerešnička na torte popri blázniacich sa gitarách. Neoklasicizmus v kombinácii s tým najlepším z power a heavy metalu osemdesiatych rokov sa snúbi práve v tejto skladbe.

Karakela je to pravé pre všetkých milovníkov zlatej éry power/heavy. Počiatkov stálic. Mojím rozmaznaným ušiam ale autentický zvuk tej doby nesadol. Hlavne analógové zvuky klávesov sa mi zdali azda až príliš v popredí a celkovo sa mi zvuk zdal málo guľatý a plný. Akoby tomu ešte stále niečo chýbalo. No napriek tomu sa album počúval veľmi dobre a české texty mu dodali neobvyklý šmrnc. Či bude tento album tým pravým orechovým pre vaše uši, posúďte sami. Za vypočutie ale určite stojí a verím, že každý nadšenec melodického metalu si ho zamiluje.

Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 1Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 2Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 3Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 4Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 5Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 6Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 7Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 8Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 9Čím okrem neobvyklého formátu zaujme Karakela? (recenzia) - 10