Ďalšia variácia na spankhartelého progmetal/rockového bastarda vytvoreného z ejakulátov Dream Theatru, Porcupine Tree či Pain of Salvation. Prvoplánové? Určite. Predvídateľné? Stopercentne! Otrepané? Na to zoberte jed! Zaujímavé? To si píšte. Zábavné? Ako sviňa!!!! V záplave progmetal/rockových albumov posledných rokov naozaj ten sviežejší závan rekuperácie, vyslovene nevsádzajúci na množstvo použitých detailov z klasického proggu, ale pritom zaujímavo využívajúci jeho vymoženosti a čerpajúci z jeho odkazu. Album Rise Radiant od aussie proggerov Kaligulovho koňa je takmer k dokonalosti vymazlená progresívna suita, strhujúca, optimistická, s katalógovo ukážkovými inštrumentáciami a perfektne ladenými vokálmi, ktorej hodnotenie je narúšané akýmsi neurčitým svrbením medzi prstami na čongáľoch a pocitom určitých pochybností o úprimnosti a originalite tohto hudobného celku.

Príkladne atmosférický progresívny rock/metal, ktorý si vystačí so zbieraním starších informácií a pár dobre nasmerovanými melódiami, ktoré sú rozvinuté k určitej dokonalosti a počúvateľnosti. Niekto možno bude chcieť viac, kôň cisára Kaligulu je ale skvelý a so svojím jedným hosťom - klávesákom Lynseyom Wardom a dvomi bonusovými coververziami - hodne potešil celú proggérsku odbornú verejnosť. Je to celé úžasné, pomaly geriatricky progresívne, hravé, žiariace pastelovými farbami a je naozaj milé sledovať, ako sa títo mladí muzikanti pokúšajú zo všetkých svojich homosíl o perfektný výsledok, ktorý, ako sa zdá, sa maximálne vydaril. Keď si človek námatkovo pustí úplne psychicky vyvážene a kultivovane uzdu svojej duchovnej fantázii, hneď mu napadne, aké vzrušujúce dobrodružstvá by populácia zažívala, keby nedevastovala náš rodný zemiakoid a žila by v rovnováhe s jeho podstatou. Už úvodná „The Tempest“ je plná až po okraj soundu z celého progresívneho sveta hudby, dobre zamiešaná ako skvelo vychladené Cuba Libre. Progresívne metalové riffy gitarového záprahu masírujú ako jemné ruky japonskej gejši pri celotelovej masáži, pulzujúci tep rytmiky vyráža dych a všetko zjemňuje vkusný symfonický nádych a frontman Jim Grey ponúka vkusnú kombináciu melodických nápevov s textovým posolstvom. Bohužiaľ, už v nasledujúcej „Slow Violence“ sa kvintet dostáva na hranu neistoty, i keď snaha sa mu odoprieť nedá a isté záblesky tomu svedčia. Je to vytrhnuté z toho predchádzajúceho hudobného kola, riffy sú nudné a vokál sa stáva jednodimenzionálnym. Trochu sa to podobá Divadlu snov skríženým s poslednými opusmi Stevena Wilsona. Nie zlé, ale ani nič famózne. Pokiaľ však na chvíľu zavriete oči a vyčkáte, tak vás čaká odmena v podobe úžasného skoro osem minútového epického kúsku „Salt“, kde sa spojilo nespojiteľné. Gildenlöwov smooth metalový mjúzik so steeldanovským popom, najazzlé postupy s dreamovskými progmetalovými inštrumentáciami a do toho prekrásne duetové džavoty kláves a gitarky na pozadí s ľahko zapamätateľnou melódiou, ktorá naozaj nie z tých lacných a prvoplánovitých. A ten refrén... famózne!!! Boxerky vlhké, tep vysoký, pokožka lesknúca sa od potu... žeby orgazmus?... fúúúúha... dávam si pauzu................. Mám pocit, že tých vyvrcholení bude viac, človek aby to počúval vo vani alebo pod sprchou (studenou). Kratučká, jemne a minimalisticky zaaranžovaná „Resonate“ znie ako úvodný hudobný podmaz k nejakej ekologickej scifine či ako úvod moderného muzikálu a Jim Grey v nej znie ako nórsky bard Morten Harket z mainstreamových A-ha, čo nie je výčitka, skôr naopak. Uvádza do života dvojicu podobných, aggrometalovými riffmi ovplývajúcich skladieb „Oceanrise“ a „Valkyrie“, kde Greyove vokálne eskapády nejak mrznú, ale „Oceanrise“ sa môže pyšniť tým najúžasnejším sólom na tomto opuse. Pokračuje sa podobne ako v „Salt“, a tak skladba „Autumn“ bude okomentovaná len, že na rozlohe rozsiahlej epiky sa rozvíja mix dávnych aj moderných dielikov progresívneho rocku. Jemná melancholická atmosféra, či ráznejšie kotrmelce - to sú len drobnosti, ktoré podporujú úžasné klávesy, gitarové linky a vokálne vodopády nápadne sa podobajúce na tvorbu kalifornských artových Under the Sun. Záverečná progfónia „The Ascent“ sa naozaj nedá vnímať bez toho, aby jedinec ostal bez akýchkoľvek emočných výbuchov. Je to druhé po sebe idúce powerhouseové vyvrcholenie, ktoré znie ako zábavné, zložito vyzerajúce muzicírovanie, ale v skutočnosti je to efektne filozoficko-spoločenské rozprávanie v podobe úžasnej spevohry na tému spiritualizmu a vnútorných citov. Nikdy by som nepovedal, že ešte vytečiem pri progrocku, ešte k tomu vytvorený týpkami z Austrálie, ktorí na pozadí kakofonických inštrumentálnych pasáží súťažia o to, kto má väčšie gule. Starým artovým fans však určite bude sedieť a možno ju budú považovať za jeden z vrcholov albumu.

Posledné dve bonusové miniatúry predvádzajú talent kvintetu v podobe verzií skladieb od Petra Gabriela a novozélandských popperov Split Enz. Viac orchestrácie a iné aranžmány dávajú týmto skvelým skladbám iný rozmer.

Keby sa podobné žánrové albumy objavovali na trhu častejšie, tak by možno stagnujúca proggérska scéna vyzerala inak. Caligula's Horse je skvelým hudobným svedectvom talentu jeho členov. Je len škoda, že taká nápaditá hudba je často meandrujúca v ťažko dešifrovateľnom textovom obsahu. Samozrejme, dá sa ale vydržať a Rise Radiant je jeden z tých lepších proggérskych albumov posledného roku.

Vydavateľstvo: InsideOut Music

Žáner: Progresívny rock/metal

Dátum vydania: 22. máj 2020

Minutáž albumu: 56 min 45 sek

1. The Tempest (4:49)
2. Slow Violence (4:30)
3. Salt (7:41)
4. Resonate (2:36)
5. Oceanrise (4:33)
6. Valkyrie (5:09)
7. Autumn (7:43)
8. The Ascent (10:42)
9. Don't Give Up (Peter Gabriel Cover) (Bonus Track) (5:10)
10. Message To My Girl (Split Enz Cover) (Bonus Track) (3:53)

Jim Grey - vokál
Sam Vallen – gitara, vokály
Adrian Goleby - gitara
Dale Prinsse – basgitara, vokály
Josh Griffin – bicie

ako hosť
Lynsey Ward (Exploring Birdsong) – vokály, klávesy

Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 1Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 2Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 3Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 4Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 5Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 6Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 7Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 8Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 9Austrálsky progmetal od Caligula's Horse (recenzia) - 10