Niekedy sa človeku stane, že niekde na festivale natrafí na kapelu a osloví ho svojím koncertom natoľko, že je neskutočne zvedavý, ako znie z CD. Vo mne tieto pocity naposledy vyvolali chalani z formácie PATRIARCHA. Tento rok vydali svoj debut Yersinia Pestis a slušnú nádielku skladieb z neho som si mal možnosť vypočuť naživo na tohtoročnom festivale Orava Alternative. Bola to veľmi vydarená šou. Ale ako znejú z CD?

Na túto otázku by som mohol odpovedať jednou vetou. Ale čo by to bola za recenzia? Ako prvý človeka upúta obal. Kopa mŕtvol naskladaná za dedinou a lekár s morovou maskou. Existuje vôbec téma, ktorá je viac opakovaná a predsa sa nikdy nezunuje? Stredoveká temnota a tajomno sú akosi magicky príťažlivé. Kapela vsadila na dobrého koňa. A svoje ťaženie na poli vizuálneho kontaktu s fanúšikom podporila aj ďalším zaujímavým krokom. Na titulke nechali hrať prím spomínaný výjav. Logo kapely ako aj tracklist schovali do vnútra albumu a názov albumu sa dostal na zadnú stranu.

Napriek latinčine v niektorých názvoch skladieb sú texty spievané po slovensky. Ale hlavne pri screamovaných častiach je veľmi náročné zachytiť text. No ani to nejak neuberá šestici skladieb na kvalite. Všetky piesne na albume sú živými organizmami. Neustále sa vyvíjajú. Prechádzajú častými zmenami ako vo výraze, tak i v tempe. Svedčí o tom mierny úvod Per Apsera Ad Astra, ktorý sa prelieva do mohutných gitarových riffov. Tie sa zas neustále obmieňajú a variujú podfarbujúc mohutný growl. Podobne sa gitarové témy a tempo obmieňajú a striedajú aj v skladbe Trauma.

Ale nebojte sa. Nechýbajú ani rýchle dvojkopáky, rytmicky výrazné riffy či povinná jazda v podobe deathmetalovej klincovačky. Toto všetko si môžete odfajknúť pri skladbách VendetaLabyrint. U mňa však kapela Patriarcha vyhrala atmosférou. Rozklady, inštrumentálne pasáže, gitarové vyhrávky v horných polohách kontrujúce hlbokým tvrdým riffom. To sú skladby Per Aspera Ad AstraAurora.

Aurora na mňa pôsobí asi najtemnejšie z celého albumu, i keď aj tu sa mihnú modernejšie hudobné preryvy. V tomto smere som sa chcel ale pristaviť hlavne pri titulnej piesni Yersinia Pestis. Tu kapela skombinovala veľmi zaujímavou formou moderne znejúce metalové riffy s harmóniou, ktorá má miestami až folkový nádych.

Naživo si ma Patriarcha získali. A svojím debutom tento status iba utvrdili. Yersinia Pestis je veľmi vydarené dielo, ktoré v sebe snúbi tajomnosť stredovekej temnoty, energiu a agresivitu death metalu a sviežosť a chuť experimentovať modernejších metalových odnoží.

Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 1Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 2Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 3Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 4Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 5Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 6Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 7Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 8Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 9Ako znie kapela Patriarcha z nahrávky? (recenzia) - 10