Jednou z najuznávanejších powermetalových kapiel súčasnosti je nepochybne BLIND GUARDIAN. U nás v Európe a v Japonsku sa darilo skôr raným nahrávkam, ale po vydaní epického opusu Nightfall In The Middle-Earth sa slepý strážca dostal do širšieho povedomia aj za veľkou mlákou, kde sa z neho postupom času stala powermetalová modla. Dôvodom nebola len kompozičná komplexnosť a majestátnosť skladieb, ale vo veľkej miere aj dych berúce výkony speváka Hansiho Kürscha.

O tom, že Hansi je pravdepodobne jeden z najlepších powermetalových spevákov súčasnosti, nemôže byť ani pochýb. Práve on a gitarista André Olbrich začali v minulosti rozprávať o vízii orchestrálneho albumu. Vízia sa stala realitou a trvalo to „iba“ 20 rokov. Fanúšikovia už ani len nedúfali, že sa slová premenia na skutočnosť. Podarilo sa. Svetlo nádeje zasvietilo v lete tohto roku. Po spočiatku opatrnej, no neskôr masívnej kampani vydavateľstva Nuclear Blast bolo jasné, že BLIND GUARDIAN TWILIGHT ORCHESTRA uzrie svetlo sveta a bude niesť podtitul Legacy Of The Dark Lands.

V prvom rade si treba ujasniť jeden dôležitý fakt. Toto je naozaj orchestrálny album. Nejde o radový album, a preto aj ten prívlastok Twilight Orchestra. Ak čakáte heavy gitary a rotujúce kopáky, tak čakáte márne. Žiadne tam nie sú. O zvuk sa postaral Pražský Filharmonický Orchester, a teda ide naozaj o čistokrvnú symfonickú jazdu o začiatku až do konca.

Ako to funguje? Jednoducho. Znie to ako keby Blind Guardian napísali soundtrack k filmu. Každá z kompozícií má presne ten starý známy zápach postupov, ktoré sú tak typické pre obľúbené nemecké kvarteto. Nájdete tu všetky melódie a harmónie, ktoré sú už roky poznávacím znamením pre strážcov. Andrého rukopis je citeľný v každom songu. Piesne, ako to už býva zvykom, nemajú žiadnu pevnú štruktúru a jedinými záchytnými bodmi sú refrény. Ťažko hľadať favoritov, lebo album je narvaný veľkoleposťou a silou na prasknutie. Spomenúť sa dajú singlovky War Feeds War, Point Of No ReturnThis Storm, ktoré boli hodené do sveta ako predvoj a sú dostatočnou vzorkou, aby si človek utvoril predstavu. Za zmienku stojí aj to, že v refréne Dark Cloud's Rising som na chvíľu predsa len začul skreslenú gitaru.

Hansiho dramatický vokál kraľuje a dominuje v každej kompozícii za podpory hromových zborov. Ak treba, vie sa držať pri zemi, ale v momente sa obratne vie vyšvihnúť až ponad obzor. V orchestrálnom obkľúčení to naozaj vynikne a celý súzvuk iba podčiarkuje jeho symbiózu s klasickými nástrojmi.

Ide o koncepčný album a jeho príbeh je akýmsi pokračovaním knižnej predlohy od Markusa Heitza s názvom Die Dunklen Lande (Temné Kraje). Bolo trochu riskantné vydať album s príbehom, ktorému predchádzala iba nemecká verzia novely. Našťastie, od konca novembra je dostupná v elektronickej podobe aj anglická verzia tejto knihy. Na dokreslenie príbehu sa znova medzi pesničkami objavujú nahovorené pasáže, o ktoré sa postarali okrem iných aj staré známe hlasy zo spomínaného albumu Nightfall.

Je to album pre každého? Určite nie. Kto holduje radšej priamočiarej a údernejšej hudbe, si cestu k tejto paráde bude hľadať ťažšie. Kompozície sú zložité a trocha trvá, kým sa cez ne dostanete. Toto dielo je určené práve pre milovníkov výpravného epického metalu a fantasy, ktorí sa vyžívajú v monumentálnych príbehoch a veľkolepých refrénoch. Pre fanúšika strážcov je to povinnosť. Je to niečo ako ten bonusový disk, po ktorom vždy túžil.

Dlho očakávaný orchestrálny album od Blind Guardian je tu a je presne taký, aký som tajne dúfal, že bude. Bardi z Krefeldu predkladajú plnohodnotný epický powermetalový ohňostroj. Bez gitár.

Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 1Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 2Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 3Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 4Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 5Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 6Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 7Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 8Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 9Ako znie Blind Guardian bez gitár? (recenzia) - 10