Mladá metalová kapela MARTUROS z Prievidze vydala vo februári 2019 pod záštitou českých Support Underground svoj debut s názvom Nameless. Túto kapelu som mal možnosť už počuť párkrát naživo. Koniec-koncov, pri množstve akcií, ktorých sa zúčastňujú, je takmer nemožné ich niekde ako divák nezastihnúť. Treba ale uznať, že hudobne i pódiovou šou sa zdokonaľujú. Ich prvý singel Superheroes Of Tomorrow vypustený zo spomínanej dosky ma ale vôbec nezaujal. Pre mňa to bola koláž svetových kapiel ako Arch Enemy, Motörhead, Megadeth či Slayer. Každá jedna z týchto kapiel je síce skvelá, ale zlepenec s nezaujímavými polorecitovanými slohami, ktorým táto skladba podľa mňa je, ma dosť sklamal.

Urobil som ale dobre, keď som sa nenechal odradiť jednou skladbou. Na albume je totiž ďalších deväť a nájdu sa medzi nimi aj kvalitnejšie, originálnejšie a zaujímavejšie kúsky. Angel Of Life otvorí album energickým riffom. Podobnými riffmi je v podstate pretkaný celý album. Kapela používa vo väčšine skladieb veľmi podobné rytmické vzory. Ale nájdu sa aj odklony ako napríklad ťažký coreový riff v Liar či progresívnejšie znejúce slohy This Way Leads Somewhere. Úvod tejto piesne znel však dosť zmätene. Bezkonkurenčne najlepším riffom celého albumu je pre mňa ten v Midnight Dreams. Škoda, že v slohách opadne celá energia, ktorú navodil.

Z hudobného materiálu sa dá toho vytiahnuť určite ešte mnoho, čo stojí za povšimnutie. I Am Lucifer znie ako thrashovejší Iron Maiden a túto legendu pripomínajú aj gitarové kilá sprevádzané výraznou basou v This Is Not A Song It‘s A Crying For Help. Veľmi sa mi páči, ako sa v niektorých skladbách znenazdajky z hlbín tvrdej muziky vynorí výraznejšia basa. Aj keď len na pár sekúnd, úplne zmení atmosféru. Tento prvok je tým najoriginálnejším a najpútavejším, aký som na albume postrehol. Všimnite si ho napríklad v This Way Leads Somewhere alebo It’s Not Me.

Album je tiež plný zaujímavých gitarových sól. Niektoré sú kratšie a priamočiarejšie ako to v piesni Liar. Iné sú epické, dlhšie a veľmi príjemné ako v Nameless alebo druhé gitarové sólo v It’s Not Me. To prvé, rozkladové, znie tak trochu školácky. Veľmi peknou bodkou za celým albumom je aj akustické outro skladby The Magician.

Spev je pre mňa najviac rozporuplnou súčasťou tohto albumu. Sympatická speváčka, zaujímavé a vôbec nie prvoplánové texty. Ale štýl spevu mi veľmi nesedí. Nemôžem si pomôcť, ale drvivú väčšinu času podľa mňa znie, akoby jej niečo stálo v krku a potrebovala si odkašľať. Keby na väčšine albumu znela aspoň tak ako v refréne It’s Not Me, bolo by to v podstate v poriadku. Avšak vo väčšine skladieb mám neustále pocit, že nespieva prirodzene. S chrapľákom sa človek asi musí narodiť (viď Dory z The Gang alebo Doro, ktorú akoby v prvej skladbe svojím spevom Maggee parodovala). Menej je niekedy viac. A to platí aj pri tlačení na hlasivky. V skladbe Nameless je veľmi pekná melódia a to tlačenie ju zabíja. Vyzdvihnúť musím ale aspoň šepot za spevom v This Is Not A Song It‘s A Crying For Help.

Marturos vsadili pri debute Nameless na istotu, čo sa im nedá zazlievať. Mnoho poslucháčov sa asi nájde v množstve zaužívaných vzorov starších i modernejších gitarových riffov a pasážach evokujúcich predovšetkým heavymetalové a thrashové legendy. Všetko toto totiž zlepili do slušného celku desiatich energických skladieb. Ja mám radšej o čosi väčšiu dávku originality. Na debutový album tak mladých ľudí to ale vôbec nie je zlé.

Kapela na množstve koncertov, ktorých sa zúčastňuje, určite nazbiera množstvo skúseností a konštruktívnej kritiky. Ku kvantite sa tak určite bude pridávať čoraz vyššia kvalita, v čom im držím palce. Vybrali sa dobrou cestou a keď nájdu svoju vlastnú tvár a zadefinujú sebevlastný charakteristický zvuk, ktorému dajú prednosť pred zvukom svojich hudobných vzorov, bude to skutočná radosť pre uši. Už teraz sa teším na ich druhý album.

Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 1Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 2Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 3Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 4Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 5Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 6Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 7Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 8Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 9Ako fungujú u Marturos zaužívané metalové postupy? (recenzia) - 10