,,1914. Aké zvláštne, že jediná guľka dokáže spustiť reťaz udalostí, ktoré navždy zmenia svet. Národy budú rozdrobené, ríše padnú a celý kontinent vzbĺkne, keď započne táto udalosť. Spojenci sú spúšťačom reťazovej reakcie ústiacej do vojny šíriacej sa po celej Európe ako neľútostný mor. Armády zničia územia. Vojaci kopú nekonečné zákopy a ich lopaty zanechajú jazvy pre budúce generácie. Tiež budeme svedkami zrodu niektorých najničivejších vynálezov, ktoré kedy ľudstvo vymyslelo. Zrodený v továrňach, dodávaný inžiniermi, imúnny voči guľkám bežného vojaka, neobmedzený žiadnymi prekážkami. Tank. Budúcnosť vojenskej stratégie.“

Týmito slovami začína limitovaná edícia The Great War s podtitulom History Edition, novinky švédskej metalovej mašiny SABATON. Sú to vety, z ktorých mrazí, ale presne popisujú hrôzy toho, čo môže spôsobiť jedna ,,malá“ udalosť. Sarajevský atentát (28. jún 1914), ktorého obeťou bol následník rakúsko-uhorského trónu František Ferdinand d'Este. Guľku vtedy vypálil študent a člen srbskej teroristickej organizácie Mladá Bosna Gavrilo Princip. Hoci sa k vojne schyľovalo už skôr, toto bola posledná inštancia. Spúšťač dovtedy najväčšieho vojnového konfliktu v dejinách ľudstva. A tak 28. júla 1914, mesiac po d'Esteho vražde, vypukla 1. svetová vojna známa aj ako Veľká vojna, teda Great War.

Minulý rok v novembri ubehlo presne sto rokov od konca tohto krvavého masakru a tankisti Sabaton sa rozhodli osláviť to vydaním tematického albumu venovaného čisto udalostiam zasadeným do prostredia Veľkej vojny. Vďaka tomu 19. júla vaše uši naplnia nové vojnové príbehy v podaní výborného švédskeho vojnového metalu.

V úvode sa dozviete čo-to o prelome vo vojnovej stratégii s vynálezom tanku. Je jedno, či si zaobstaráte limitovanú edíciu History Edition alebo skôr siahnete po klasickej, v oboch prípadoch si tento príbeh určite vychutnáte. Pri HE je doplnený veľmi pekným rozprávaním o tematike skladby. A takto to pokračuje aj pri ostatných piesňach. Z tohto dôvodu sa mi oveľa viac páči History Edition, hoci od obyčajnej sa odlišuje ,,iba“ tými krátkymi príbehmi, ale tieto úvodné rozprávania mi vždy nahnali ešte väčšie zimomriavky.

Už pri prvom počutí ma Sabaton zase dostali, čo sa dalo čakať, keďže som bola nesmierne nabudená na túto vec od zverejnenia prvých lastovičiek z nej. S každou nahrávkou ma vždy dokážu prekvapiť. Nebolo to inak ani v prípade úzko tematicky zameranej The Great War. Dokonca som mala pocit, že je miestami ešte lepšia ako konceptuálny The Last Stand. Pri ďalšom počúvaní som ale dospela k inému záveru. Oba albumy sú rovnako skvelé, no nemôžem ich porovnávať úplne, keďže tematicky sa rozchádzajú a po hudobnej stránke boli tiež rozdielne.

The Great War sa mi až v príliš veľkej miere ponášal na staršie veci kapely, obzvlášť z čias Primo Victorie. Mala som pocit, že keby som chcela, tak presne nájdem zhodné hudobné slučky, riffy a iné prvky použité na starých albumoch. Po hudobnej stránke sa teda nekoná žiadny extra progres, ale stará dobrá klasika, na ktorú sme si u nich zvykli.

No napriek tomu, že sa Sabaton hudobne neposunuli nikam vpred, pridali aspoň niekoľko nových prvkov, ktoré sa zatiaľ inde neobjavili a okorenili nimi inak celkom dosť epicky znejúce veci. Napríklad už spomínané príbehy na limitovanej edícii pridávajúce albumu vyššiu zážitkovú hodnotu. Alebo skladba In Flanders Fields, kde by ste márne hľadali nástroje. Namiesto nich tu narazíte na ženské chorálové vokály, v pozadí dopĺňané mužskými chorálmi. Garantujem vám, že z tej piesne budete mať ešte väčšie zimomriavky ako zo zvyšku. Prvok chorálov zachytíte napríklad aj v titulnej skladbe Great War, kde v úvode počuť hlavne mužský chorál.

Na History Edition nájdete ešte aj niekoľko ďalších zaujímavých prvkov, ktoré inde zatiaľ nemali a nachádzajú sa v inštrumentálnych premosteniach medzi príbehom a zvyškom skladby. Okrem iného si na oboch verziách môžete všimnúť aj úvodné klavírne sólo v The End Of The War To End All Wars (niečo podobné sa objavilo už pri Ballad Of Bull na albume Heroes), pri ktorom budete mať chvíľu na oddych pomedzi energickú nálož, čo s týmto albumom na vás Sabaton neúprosne zhodia. Dostanete však sotva pár sekúnd na výdych, aby ste sa po nich hneď dostali do ešte mocnejšieho víru energie a sily vojnového metalu.

Ak vám chýba, že už s chlapmi nie je Thobbe Englund, ten si prišiel s nimi zahrať aspoň pri Fields Of Verdun. Tam nahral krásne gitarové sólo. Potešilo ma, že Thobbe prispel ku The Great War svojou troškou.

Veľká vojna Sabatonu je naozaj obrovská. The Great War je veľkou, priam až epickou vecou. To, akým spôsobom sú podané jednotlivé príbehy, koľko energie Sabaton vložili do jednotlivých skladieb, koľko epickosti dali do výrazne chytľavých textov, je smrtiaca kombinácia. Veľká vojna vás zasiahne skoro tak, akoby vás títo tankisti trafili projektilom zo svojho tanku. Posadí vás na zadok a prst vám zostane zaseknutý na tlačidle opakovať vždy, keď bude mať prísť koniec poslednej skladby albumu. A verte mi, že to tlačítko stlačíte, aby ste znovu absolvovali dobrodružnú, poriadne napumpovanú jazdu dejinami 1. svetovej vojny so švédskym tankovým práporom.

The Great War je jednoznačne jedným z najsilnejších projektilov, ktoré Sabaton doposiaľ vystrelili zo svojho tanku. Pre umocnenie už aj tak silného zážitku určite siahnite po limitke The Great War History Edition.

Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 1Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 2Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 3Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 4Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 5Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 6Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 7Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 8Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 9Aká veľká je Veľká vojna Sabatonu? (recenzia) - 10