Legenda tunajšej metalovej scény sa s ničím neserie. Už vyše dvadsať rokov si DYSANCHELY drvia to svoje bez ohľadu na to, čo je práve v móde alebo koľkým ľuďom ulahodia. Kapela, ktorá pomáhala formovať slovenské kovové podhubie, po deviatich rokoch od poslednej fošne konečne prichádza s novinkou nazvanou príznačne Reborn.

Kapela sa od minulého albumu zmenila (resp. znovuzrodila) personálne, ani náhodou však hudobne. Na akutálnom albume opäť drvia svoj síce nijak zložitý, ale živelný a chytľavý melodický death metal. Ten však tu a tam má aj iné príchute, ktoré sa však do spomínanej škatuľky pohodlne vtesnajú bez toho, aby hoci len na chvíľu prebrali kormidlo. Veľký podiel má na tom vokalista Zdeno „Majster“ Plecháč, ktorého neľudský prejav jasne dáva najavo, že melódie tu majú priestor len v prípade gitár. To však bohato stačí. Napokon aj Majster dokáže byť v rámci možností variabilný. Prevažuje u neho havraní škrekot, vie však, samozrejme, aj hlboko zaručať či hodiť do pľacu aj nejaký ten scream.

Už od prvej minúty to Dysanchely nakladajú do poslucháča so silou uragánu. Žiadne zbytočné dvojminútové intrá. Sirény, pár viet o tom, že peklo skutočne existuje a ničivá Sickness Land môže začať. Je to skutočne pekelné, ani neviete ako a zrazu je tu chytľavý refrén, ktorý sa vám zahryzne do šedej mozgovej kôry a nepustí ani po prípadnom prekonaní amnézie. V podobnom duchu pokračujeme aj ďalej, Freed From Slavery má opäť refrén pomalší ako slohy, poteší (no, ako koho) až powermetalovo znejúca medzihra a zaujímavý plot-twist v závere textu. Bohužiaľ, bez bookletu nemáte šancu zachytiť to, pretože Majster sa s nejakou zrozumiteľnosťou či artikuláciou neveľmi zapodieva, čo je trochu škoda. Myšlienky pretavené do guturálnym spôsobom prednášaných viet totiž rozhodne nie sú šité horúcou ihlou a aj keď sa sem-tam nejakému tomu otrepanejšiemu slovnému spojeniu kapela nevyhne, rozhodne je čo vnímať a nie sú len nutným zlom či prehliadkou (death)metalových klišé. Avšak ako hovorím, kúpte si CD a študujte booklet, inak sa o značnú časť zážitku z počúvania Reborn oberiete.

Ešte k tomu power metalu. Ubezpečujem čitateľov, že Dysanchely ho nehrajú, ale nemôžem si pomôcť, mám dojem, že aspoň nejaká inšpirácia v tomto žánri istotne bude. Napríklad moja srdcovka Septic Idol totiž disponuje takými melódiami, že by nejeden Tekvicami, Gama lúčmi či Arktickou sonátou odkojený metlák zaplesal. A keď sa spustila štvorka Mist, v prvých momentoch som mal dojem, že sa tu niekto rozhodol pritvrdiť a zrýchliť odrhovačku Breaking The Law. Naopak, taká predposledná Mirror's Face patrí k pokojnejším songom. Dysanchely si to dávajú v strednom tempe a opäť sypú skvelé melódie z rukáva akoby to bola tá najsamozrejmejšia vec na svete – mimochodom, to by sa dalo napísať asi o každej jednej skladbe a verte, že nepreháňam.

Čo mi na tejto fošni trochu chýbalo, bolo trocha rôznorodosti. Na jednej strane polhodinový atak je bez problémov stráviteľný aj pre človeka, ktorý s melo-deathom príde do kontaktu raz za uhorský rok, na tej druhej si myslím, že nejaká tá atmosferickejšia pasáž či sólo dlhšie než štyri takty by nahrávke len prospeli. Lenže pripomeňme si úvod tohto krátkeho textu – Dysanchely to robia v prvom rade pre seba a nie preto, aby sa niekomu zapáčili. A je to cítiť.

No jasné, ešte pár slov ku zvuku. Vlastne stačí jedno – fenomenálny. Skutočne, tak agresívny a pritom kryštalicky čistý, nie však sterilný, som nepočul už naozaj dlho. Pozdravujem do Shark studia v Bzenci. Suma sumárum, nepatrilo by sa, aby tento album zapadol prachom. Má viac-menej všetko, čo poriadny metalový album má mať. Údernosť, primeranú dĺžku, výborné muzikantské výkony, chytľavosť a štipku špiny. Tak to má byť.

Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 1 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 2 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 3 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 4 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 5 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 6 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 7 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 8 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 9 Znovuzrodenie v podaní Dysanchely - čo je vlastne inak? (recenzia) - 10