Košičania WASTAGE si datujú svoju novodobú históriu niekde ku koncu roka 2013, keď do kapely pribudli gitarista Jozef Daraš (ex-Mortuary, ex-Xibalba) a spevák Bohuš Michalko (ex-Stone Cold Bitch, ex-Eternity). Hudobná produkcia bola v rámci škatuľkovania označená za thrashcore, nakoľko klasické thrashové postupy boli obohatené o prvky príznačné pre hardcore a dokonca aj metalcore. V marci 2014 vychádza kapele debutové EP Right Now, aby následne v júni zasadol za bicie novic Miroslav Szeman (ex-Xibalba, ex-The Weed) a doplnil tak zostavu, ktorá sa postupne pripravuje na nahrávanie svojho prvého dlhohrajúceho albumu na kvinteto, v ktorom okrem menovaných figurujú ešte zakladajúci členovia basgitarista Ferry Sarközi a dvorný skladateľ, gitarista Roman Madej.

Prichádza začiatok roku 2015 a Wastage napochodovali do známeho štúdia Shaark v Bzenci, aby nahrali 11 skladieb na album s názvom Slave To The System. Textová zložka skladieb sa nesie v duchu kritiky systému spoločnosti, aktuálnych životných problémov a opisov pocitov rôznych životných situácií. O celkový finálny mix a mastering prvotnej nahrávky sa postarali Poliaci Zed Studio. Po úspešnom nahrávaní vyrážajú Wastage na miniturné s Poliakmi Obscure Sfinx a v apríli 2015 nasleduje doma v Košiciach krstenie albumu, o ktoré sa postarali ďalší Poliaci Decapitated. Prelomový júl 2015 prináša okrem supportu pre brazílske hviezdy Sepultura na ich slovenskej zastávke v rámci ich európskeho turné hlavne podpis zmluvy s americkým vydavateľom Sliptrick Records a album Slave To The System je v októbri 2015 uvedený na trh nielen v celej Európe, ale aj v USA a v Ázii.

Koncom októbra dorazili spoza veľkej mláky balíky s nákladom CD, aby sa cez Košice a koncert v Liptovskom Mikuláši dostal jeden kúsok aj ku mne. Konečne držím v rukách klasický jewel case, vkladám disk príjemne evokujúci vinyl do patričného otvoru mechaniky a netrpezlivo vyberám booklet, ktorý je pekne zladený v čierno-bielo-červenej kombinácii. Cover albumu plne korešponduje s názvom Slave To The System a nebyť chýbajúcich textov, bol by som 100% spokojný. Ináč veľmi vydarený celkový vzhľad, ale ak bol počet strán v booklete striktne limitovaný, chcelo to do neho pridať menej fotiek a zakomponovať namiesto nich texty.

Tracklist:

1- Away From Darkness  2- Slave To The system  3- Game  4- No Way Out  5- Ham-let  6-  You Can´t Stop  7- Right Now  8- I Walk Alone  9- Nobody  10- Let Me Go  11- Confidence

Po hudobnej stránke sa album Slave To The System nesie v znamení odkazu starého thrash metalu z Bay Area, ale v modernom šate a s prímesou korenia hardcore, evokujúc tak New York a tamojšie piliere scény. Okrem priaznivcov hardcore, aj keď na mňa je ho tam dosť málo, si album nájde svojich skalných poslucháčov hlavne medzi fanúšikmi Testament, Machine Head, Fear Factory, Sepultura alebo Soulfly. Nie, nejedná sa o žiadnu kopírku, ale práve tieto známe mená sa mi v niektorých chvíľach vybavujú pri počúvaní albumu, ktorý paradoxne pre decembrovú pracovnú vyťaženosť točím celý mesiac len v aute. Veľkou devízou je dobrý zvuk a celková intenzita albumu, ale práve pri presunoch autom som si pri počúvaní uvedomil, že chvíľami nastupujú trochu monotónnejšie, splývajúce pasáže a ja sa pohybujúc v kolónach akosi málo kývem na sedadle. Možno tomu napomáha aj fakt, že skladby majú približne 3,5 minúty a všetkých 11 je ich nasekaných do niečo málo cez 37 minút, čo ubehne ako celok veľmi rýchlo. Je to síce všetko dostatočne úderné, ale osobne by som prijal trochu viac pestrosti, hlavne pri zmenách tempa v jednotlivých skladbách, kde síce zmenu registrujem, ale výsledná zvuková stopa ma ponecháva stále v jednej rovine, gúľajúc sa po malých kopcoch, pričom som už naladený na jazdu hore-dole a vysokohorský extrém. V konečnom dôsledku prevažujú pozitíva, pripomenul by som snáď ešte možnosť viac a variabilnejšie pracovať so spevom. U mňa sa ale jedná o vydarenú albumovú prvotinu a hlavne je to veľmi slušný základ pre ďalšiu prácu do budúcnosti, keďže Wastage sú stále ešte len kdesi na začiatku svojej hudobnej púte. Zo skladieb mi šli najviac pod kožu úvodná Away From Darkness a následný výborný začiatok Slave To The System, pomalšia Ham-let s príjemným vyhrávkovým sólom, Right Now opäť kôli výbornému začiatku, NobodyLet Me Go v ich rýchlych pasážach. Svoje naj skladby na albume si však určite nájdete sami...

V rámci podpory albumu Slave To The System mali Wastage koncertne aktívnu jeseň, no jarné pokračovanie bude už len vo štvorici, nakoľko kapelu opustil gitarista Jozef Daraš. A ako im to hrá naživo, si môžete pozrieť na tomto novembrovom zázname z Krosna.