Konečne. Presne toto slovo zo mňa vypadlo hneď po prvom vypočutí poslednej, tretej dlhohrajúcej dosky Breeding Plagues španielskeho deathmetalového kvarteta MASS BURIAL, ktoré sa rozhodlo toto dielo vydať pod štítkom slovenského labelu Immortal Souls Production. Ale vráťme sa k tomu „konečne“. Konečne deathmetalový album s dlhými a prepracovanými sólami. Skutočne. Počas štyridsaťjeden minút, kedy zaznie jedenásť skladieb, si užijete množstvo kvalitných gitarových kreácií. Sólové gitarové pasáže si vychutnáte hlavne v skladbe Gutted Alive či v úvode piesne Cyanide. Tu je sólo dosť technicky prepracované a šikovne podfarbené rýchlym rytmom bicích. Veľmi dlhé sólo nájdete aj v skladbe Premature Inhumation, ale táto vás môže navyše očariť aj pútavým riffom v strednej časti. No na to najmelodickejšie a podľa mňa najkrajšie a najkvalitnejšie sólo si počkáte v skladbe Redemption Through Suffering.

Prejdime ale aj k iným elementom, ako sú sólové party elektrických gitár. Úplne skvostnú atmosféru navodí tajomné Intro, ktoré v sebe snúbi zvuk vetra, krákanie havranov a ponuro krásnu melódiu hranú na klavíri. Toto intro si právom vyslúžilo moje zimomriavky. Po ňom však nastúpilo typické brutal deathmetalové búšenie v podobe titulnej skladby Breeding Plagues. Podobné kapely majú akýsi zvláštny dar zaujať ma introm, úplne ma pohltiť a potom prefackať a odradiť hneď nasledujúcou skladbou. Avšak u Mass Burial to nebolo až také strašné, lebo s nástupom spevu naberie skladba lepší a prehľadnejší rytmus a s ním príde aj zaujímavejší riff. Navyše tento kúsok upúta aj zaujímavou pasážou, ktorá znie trochu disharmonicky a na chvíľu sa dokonca vytratia aj bicie. Keby touto časťou skladba skončila, bolo by to po aranžérskej stránke asi vhodnejšie ako „návrat do úvodu skaldby“, ale tak to cítim možno len ja.

Opačný proces zvolila kapela v skladbe Hell, ktorá začína zaujímavým zvukom gitary, ku ktorej sa pridáva naefektovaná gitara a bicie v prehľadnom chytľavom rytme, až napokon prerastie skladba do nefalšovanej deathmetalovej víchrice bez kontroly. V tejto piesni mi ale nedá nespomenúť opäť kvalitné spoločné kvílivé sólo dvoch gitár. Oproti tomu technickejšie gitarové „štrikovačky“ si užijete v skladbe Necromancer, ktorá v sebe veľmi zaujímavo strieda energické časti s časťami, ktoré znejú doommetalovo a až záhrobne tajomne. Napokon spomeniem v krátkosti už len skladbu Age Of Blasphemy, ktorá ma očarila prehľadným rytmom a zaujímavou štruktúrou partu bicích.

Čo sa týka žánru s nálepkou brutal death metal, nie každý výtvor ma dokáže osloviť a presvedčiť. V prípade španielskej kapely Mass Burial a ich dosky Breeding Plagues tomu však bolo inak. Dokázali ma pohltiť a presvedčiť väčšinou svojich kúskov, ich aranžérskym majstrovstvom a striedaním tajomnej atmosféry, brutality a krištáľovočistej prehľadnosti. Môžem s čistým svedomím povedať, že lepší deathmetalový album sa mi do rúk ani do uší nedostal už dlho.

Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 1Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 2Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 3Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 4Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 5Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 6Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 7Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 8Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 9Vykopali Mass Burial novým albumom masový hrob predsudkom voči death metalu? (recenzia) - 10