Nebol som jediný, kto túto kapelu už dávno pochoval. Smrťou pôvodného speváka Kevina DuBrowa v roku 2007 sa zdala byť významná kapitola rock n' rollu s názvom QUIET RIOT uzavretá. Ale to by nesmel za bicou súpravou sedieť Frankie Banali, Kevinov najlepší priateľ, fanatik do muziky a predovšetkým schopný bubeník, ktorý nikdy neprestal veriť, že má zmysel niesť pochodeň ďalej, aj keď už mnohokrát bola nebezpečne blízko zhasnutia. Po dosť chabom pokuse pozviechať kapelu v podobe digitálne vydaného albumu nazvaného jednoducho 10 to vyzeralo už naozaj biedne. Nielen, že trvalo sedem rokov, kým sa k tomu skupina odhodlala, naviac šlo iba o šesť nových piesní (zvyšok obstarali live nahrávky menej známych skladieb ešte s Kevinom za mikrofónom) nevalnej kvality.

Záchrannú ruku podal Frankiemu a spol. Serafino Perugino, prezident Frontiers Records, ktorý im ponúkol nahrávaciu zmluvu. Ako je však známe, vtedajší vokalista Seann Nicols nový album síce naspieval, ale po nezhodách s Banalim sa z Quiet Riot porúčal a spolu s ním aj všetky vokálne party už v podstate hotového albumu. Mimochodom, jeho ,,truc-skladba" nazvaná rovnako ako recenzovaný album je neskutočná šupa. Ale späť k Tichej výtržnosti. Prekérna situácia – zmluva nenaplnená, kapela bez speváka a fanúšikovia napoly netrpezliví, napoly otrávení turbulenciami vnútri kapely. Angažovanie finalistu americkej Superstar Jamesa Durbina zdvihlo obočie viacerým, mňa nevynímajúc. Výsledok? Na Road Rage znie kapela ako pokropená živou vodou a Durbin je to najlepšie, čo sa Quiet Riot mohlo prihodiť. Ak je naozaj pravda, že tento ušatý fagan nielen prespieval nový album, ale vymyslel si doň aj úplne nové spevové linky, tak mi neostáva nič iné, len zložiť klobúk.

James v určitých momentoch Kevina celkom verne pripomína, aj keď je jeho vokál o niečo jemnejší a posadený vyššie. Prvý vypustený singel Freak Flag svojím heavymetalovejším poňatím pripomína klasiky ako Metal Health alebo Sign Of The Times. Podobne namotávajúcich momentov sa na albume nájde viacero, čo však dosť zamrzí, je absencia akejkoľvek svižnejšej skladby. Všetko sa to ležérne preplaví šľapavými až vyslovene heavy songami, ktoré, našťastie, až na malé výnimky, stoja na dostatočne silných nápadoch. Leví podiel má na tom práve Durbinovo umenie, aj keď aj ostatní vedia príjemne prekvapiť, viď Zeppelinmi nasiaknutý riff predposlednej Shame alebo zaujímavý Banaliho rytmus v úvode Wasted. Disco rytmus v rockovej skladbe je v podstate banalita (pun intended), ale ak je použitý na správnom mieste, vie to skladbu oživiť.

Poteší aj krásna balada The Road. Jednak preto, že Quiet Riot sa ich počúvateľnosťou v minulosti veľmi chváliť nemohli (Thunderbird ma straší ešte aj dnes) a jednak táto poloakustická chuťovka fošňu výrazne dynamizuje. Treba však priznať, že vzhľadom na naozaj minimalistické aranžmány to až také prekvapenie nie je. Žiadne klávesy, žiadne zdvojené gitary (v jednej-dvoch pesničkách dokonca, tuším, ani nie je nahraná doprovodná gitara počas sólového partu), maximálne tak navrstvené vokály. Žiaľ, aj zo zvukového hľadiska ide o veľmi úsporný, ba až držgrošský album. Viem, že ide o snahu navodiť oldschoolový feeling, ale keď sa to preženie, ako je to v tomto prípade, vyznieva to tak, že na Road Rage niekto odflákol mix a Frankie mal príliš voľnú ruku, čo, napokon, dobre dokumentujú až neprirodzene do popredia vytiahnuté bicie. A možno len nie som dosť starý, aby som to ocenil, ktovie.

Tak či onak, Quiet Riot nečakane ukázali, že s týmito dinosaurami treba stále počítať a aj keď sa časy Metal Health už nikdy nevrátia, nikto nemôže kapelu obviňovať, že sa za nimi na novinke s nostalgiou obhliadli. Nejde totiž o žiadne fňukanie, ale o hlboký nádych a vydanie sa vpred do náruče budúcnosti. Sám som veľmi zvedavý, aká bude.

Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 1 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 2 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 3 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 4 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 5 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 6 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 7 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 8 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 9 Vstali Quiet Riot na novinke z popola? (recenzia) - 10