Pred dvomi rokmi som v októbri písala recenziu na nový album TRIVIUM Silence In The Snow a rozmýšľala, čo po takom síce skvelom, ale oproti starým pomerne ,,lajtkovom“ albume príde ako ďalšie. A teraz to tu máme. Volá sa to The Sin And The Sentence a jediný hriech, ktorý si pri ňom môžete nahonobiť, bude, že si ho nevypočujete.

Keď sa pozriete na obal albumu, zistíte, že je úplne jednoduchý. Obrys plameňa na hnedom podklade. Nenechajte sa však oklamať. Je ako cukrík, ktorý síce možno nemá najlákavejšiu pozlátku, ale tá náplň je úplne mňam. Veď si vezmime len to, čo vás čaká po zapnutí nahrávky v prehrávači. Nejaké jemné pohladenie ako pri Silence In The Snow? Už úvodná skladba The Sin And The Sentence vám napovie, že nepôjde o žiadne jemné milovanie, hanblivé odhaľovanie kúska podväzku pod príliš dlhou sukňou. Toto je buchnutie o stenu a skočenie rovno na vec. Ničivé tsunami, hurikán Matt (však viete, Heafy).

The Sin And The Sentence je návratom ku koreňom, k tomu, čo sme si u Trivium tak obľúbili. Mnohým pri predchádzajúcom albume chýbali Heafyho screamy a pri trende mäknutia kapiel to už skoro vyzeralo, že sa s nimi môžeme nadobro rozlúčiť. Ale opak je pravdou. Na začiatku možno budete tŕpnuť, či niekde nepríde niečo príliš romantické, príliš baladové a príliš do rocku. A zrazu sa ocitnete pri konci Thrown Into The Fire, ktorá je záverečným trúbením pred kolapsom, že ste už album dopočúvali.

Dočkali sme sa návratu drsnosti a growlovania, ale napriek tomu to nie je krok späť. Trivium sa udržali v medziach moderného metalu, v ktorom cítiť aj kúsok elektroniky. Napriek tomu pri hlbšom započúvaní sa a precítení každého tónu vám krv zovrie, bunky sa rozospievajú a srdce nebude stíhať pri rýchlej, dravej novinke naplnenej skladbami, z ktorých by každá jedna mohla byť sama o sebe singlom nachádzajúcim sa na vedúcich priečkach hitparád. Neexistuje šanca na oddych, lebo bicie Alexa Benta vám neúprosne budú búšiť do ušných bubienkov takou intenzitou, až budete mať pocit, ako keby vám jeden malý Alex sedel priamo v uchu a nemlátil na blany bicích, ale priamo na váš ušný bubienok. Táto mladá krv rozhodne kapele pomohla, hoci, povedzme si úprimne, mali niekedy oni vôbec zlého bubeníka?

Veľmi príjemnou zmenou je niekoľko zložiek, ktoré sa u Trivium zatiaľ nevyskytovali buď vôbec, alebo len okrajovo. Postupne sa dajú badať v skladbách Beyond Oblivion, Other Worlds a The Wretchedness InsideBeyond Oblivion som postrehla hneď tri zaujímavé efekty, ktoré som si pred tým nikdy u tejto kapely veľmi nevšimla. Nachádzal sa tu prvok výraznejšieho zborového pokriku, čo pôsobilo veľmi dobre, lepšie ako keď to mali inde len v rámci doplnkovosti, kde sa to strácalo. Skoro to zo skladby robilo akýsi druh hymnusu. Ďalej sa tu vyskytla zaujímavá pasáž, kedy bolo počuť akúsi ozvenu. Pravda, u Trivium takéto počuť veľmi často, ale tu mi to z akéhosi nevysvetliteľného dôvodu udrelo do uší viac než inde a znelo to výraznejšie, vkusnejšie. Posledným prvkom, ktorý mi tentokrát bil do uší viac než inde, boli sprievodné vokály, ktoré sú v Beyond Oblivion na rovnakej úrovni ako hlavný vokál, vďaka čomu vytvára efekt jedného hlasu, no dajú sa krásne aj oddeliť.

Pri Other Worlds cítiť akési vokálne zdrsnenie, ktoré je založené na tom, že jeden hlas je nižšie položený a drsnejší, čím krásne kontrastuje s druhým, čistým. Opäť nie až taký nový prvok, ale tu som ho vnímala viac ako inde. Táto skladba má zároveň čiastočne metalcoreový nádych v štýle Bring Me The Horizon, ktorý cítiť v jej intre. Neskôr je už ale úplne iná. Other Worlds na seba láka pozornosť ešte jednou, podľa mňa skôr zásadnejšou a citeľnejšou zmenou, ktorou sú vokály posadené do vyššej tóniny, než to býva o Heafyho zvykom. A sú čisté. Prekvapenie, už spieva vo výškach aj čistým hlasom a nielen pri growlovaní a screamoch. Dokonca musím povedať, že som postrehla jednu pasáž, kedy mi pripadalo, že Matt dosiahol nové vokálne výšiny a znelo to, akoby ani nespieval on. Naozaj sa hlasovo výrazne posunul do úplne iných sfér oproti tým, v akých býval kedysi.

Nie celkom typická vec pre túto kapelu sa vyskytla i v skladbe The Wretchedness Inside, kde  sa pomedzi spev rozpráva. Vyskočila mi v hlave kontrolka, ktorá ma upozornila, že to znie podobne ako Slipknot, keďže oni tiež z času na čas používajú niečo podobné.

Endless Night je jediná skladba albumu, kde nenájdete screamy ani growlovanie. Namiesto nich sa v nej nachádza čistý spev s poriadnymi výškami, na ktoré by sme si naozaj mali pomaly zvykať, keďže celkom isto sa už stanú súčasťou Heafyho hlasového prejavu.

The Sin And The Sentence má v ponuke aj niekoľko surových piesní silno pripomínajúcich staré časy Trivium. Tam sa strieda spev so screamami a aj hudobná zložka pripomína štýl prvých albumov. Je to prípad skladieb Sever The Hand a Thrown Into The Fire. Druhá zmienená sa štýlovo ponáša na epické In Waves, Built To Fall, ale úplne najviac na Into The Mouth Of Hell We March.

Prvá, rovnomenná skladba albumu mi však pripadá príliš dlhá. Určite by nestratila na šmrnci, keby ju o čosi skrátili. Napokon, väčšinu z nej tvorí iba opakovanie refrénu a pristihla som sa pri tom, že po prvých počúvaniach ma práve toto príliš iritovalo. Možno by bolo bývalo lepšie, keby jej ešte predchádzalo čisto inštrumentálne intro.

Album je dynamický, poslucháč nemá šancu na oddych, čo je síce fajn, no po tom, čo zo mňa opadlo prvé nadšenie z počutia novinky, som prišla na to, že mi tam chýbalo niečo, čo by bolo medzníkom, oddychom a priestorom na zamyslenie sa nad práve počutými vecami. Tým pokojne mohol byť inštrumentálny začiatok alebo záver albumu, no čisto inštrumentálna zložka aspoň v kratučkom rozsahu sa mi tam pýtala aj niekde do stredu, lebo som sotva luskla prstami a bolo po zážitku. Tematicky je zvládnutý dobre. A vôbec, aj tie spomenuté prekážky viem oželieť, hoci s ich odstránením by ešte nahrávka nabrala na kvalite. Rozhodne však za vypočutie stojí.

Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 1 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 2 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 3 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 4 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 5 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 6 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 7 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 8 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 9 Vracajú sa Trivium do starej formy? (recenzia) - 10