Do rúk sa mi dostalo zopár starších albumov. Starších... Relatívny pojem. Všetky z nich totiž vyšli tento rok pod štítkom Slovak Metal Army. S poradovým číslom SMA001 to bola rovnomenná doska ružomberskej formácie ATARAXIA. Teda... Aj tu sa treba pozastaviť. Pretože v zostave nájdeme aj dvoch Košičanov – speváka a basáka, ktorých môžete poznať napríklad z kapely Obliterate. V každom prípade, bola by škoda, keby debutová dlhohrajúca doska tejto bandy zostala na našom portáli bez recenzie.

Ako prvé, neobvykle, zhrniem vizuálne vnemy. Kapela ma zaujala totiž už svojím názvom. Pojem ataraxia sa používal už v gréckej filozofii na označenie stavu ľudského vedomia oslobodeného od strachu a starostí. V nefilozofickej sfére sa tento pojem neskôr používal pre označenie ideálneho duševného stavu vojaka, ktorý mal vstúpiť do priameho boja. Tento poznatok v kombinácii s čiernym obalom albumu kapely hrajúcej grindcore vo mne vyvolali dosť slušnú dávku zvedavosti. Posledným prekvapením, ktoré mi udrelo do očí, boli slovenské názvy skladieb. Teraz už doska putovala do prehrávača naozaj s gigantickými očakávaniami.

Keďže som sa až doteraz „úspešne vyhýbal“ akémukoľvek spojeniu mojich sluchovodov s hudbou kapely Ataraxia, hneď pri prvej skladbe som sa zháčil. Takéto intro by som od ružomberských, ale ani žiadnych iných grindcoreistov nikdy v živote nečakal. Skladba Parazit so silne antifašitickým motívom totiž začína úryvkom z filmu Paľa Bielika z obdobia SNP Kapitán Dabač, a tak z dosky na mňa prehovoril medzi prvými majster Ladislav Chudík. Dosť ma to zarazilo, ale tento krok zo strany kapely hodnotím veľmi pozitívne. Ďalší úryvok z tohto filmu si je možné vypočuť v skladbe Bratstvo neohrozených, kde je tento „vstup“ podstatne kratší a zasadený do hudby. Atmosféru tejto skladby ale i tak pozdvihol na výnimočnú úroveň.

Celkovo ma táto doska asi ohromila viac po textovej stránke než po hudobnej. Naozaj silné texty na historické, ale stále aktuálne témy, ale aj na témy súčasné, kritizujúce spoločnosť. Slová kapely Ataraxia na ich albume majú pre mňa naozaj veľkú výpovednú hodnotu. Po hudobnej stránke to je tiež ale veľmi zaujímavý počin. Takýto „kultivovaný“ grindcore som asi ešte nemal možnosť počuť. Oceňujem, že spevákovi vo všetkých skladbách rozumieť naozaj (takmer) každé slovo. Spočiatku som si musel zvyknúť na zvuk albumu, v ktorom jeho hlas trochu ustupuje do úzadia a miestami by som povedal, že až zaniká. Ale po niekoľkých vypočutiach a pri sústredení na to, čo počúvam, to už išlo.

Album navyše svojím tempom príjemne kolíše. Žiadnu skladbu nasilu netlačia do závratne burácajúcich naháňačiek gitár s bicími. Každá skladba dostala, čo si zaslúžila a ako celok to znie naozaj kvalitne. Hlavne v záverečnej piesni Realita, ktorá sa nesie asi v najpokojnejšom tempe z celého albumu, páni ukázali, ako skvele vedia pracovať s rytmickými obmenami a harmóniami, ktoré vytvárajú dokopy gitary. Navyše v jednotlivých skladbách prekvapia na najrôznejších miestach zaujímavými zvratmi a celkom melodickými riffmi. Deje sa tak napríklad v skladbách Cesta zatrateniaObžerstvo či Vatry. Zaujímavý je aj hudobný podklad v časti skladby Bratstvo neohrozených, kde znie úryvok spomínaného filmu.

V mnohých ohľadoch mi zvuk albumu pripomína kúsky od slovenského zoskupenia Lunatic Gods. Je to asi hlavne harmóniami ukrytými v hudbe, ktoré sa mi akosi podvedome dopĺňajú s témami textov pojednávajúcimi aj o histórii našej krajiny. Toto beriem tiež ako veľmi veľké plus tejto dosky.

Grindcore agresívny, no zároveň premyslený, prepracovaný a zádumčivý. Kvalitné texty aktuálne v minulosti, ale dnes naliehavo búšiace na naše vedomie i podvedomie. To je pre mňa nový význam slova Ataraxia

Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 1Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 2Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 3Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 4Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 5Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 6Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 7Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 8Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 9Viete, čo to znamená Ataraxia? (recenzia) - 10