Pohodlne sa usaďte do kresla, vezmite si pivko a pokojne si ku sebe posaďte aj svoje ratolesti, ak nejaké máte. Rozpoviem vám totiž rozprávku o TWILIGHT FORCE. Hlboko vo švédskych lesoch, v Kráľovstvách Súmraku (Twilight Kingdoms), sa šíria legendy o Chrileonovi, Lyndovi, Aerendirovi, Bornovi, Blackwaldovi a De'Azshovi, hrdinoch mocnej mágie.

Keď už je toľko poddruhov metalu, prečo nie aj elfský? Teda, dobre, oficiálne sú Twilight Force power metal, ale poriadne vyšperkovaný. Ďalší druh, do ktorého sa títo susedia Sabaton, keďže rovnako pochádzajú zo švédskeho Falunu, sami zvyknú zaraďovať, je adventure metal. Najpresnejšie by bolo povedať, že sú symfonický adventure speed power metal, vzhľadom na tematiku skladieb i na ich hudobnú stránku.

Čiže v konečnom dôsledku tu máme hybrid viacerých žánrov, pri ktorom by ale nebolo žiadnym prekvapením, keby sme ho počuli niekde v rozprávke. Stačí zavrieť oči, pustiť si album Heroes Of Mighty Magic, čo je v poradí ich druhá nahrávka, a rozjímať o vílach, drakoch, čarodejoch a ostatných bytostiach, ktoré by asi tak mohli žiť v Kráľovstvách Súmraku, kde je združených celkovo sedem panstiev. A niekde medzi nimi žijú aj alter egá jednotlivých členov kapely, ktoré vytvorili preto, aby si zachovali anonymitu ohľadom skutočných identít.

Spevákovým alter egom je Chrileon. Legenda hovorí, že Chrileona vychovával jeho strýko, kým sa v deviatich rokoch nestratil v lesoch za dedinou a nenašla ho stará baba, ktorá zbierala bylinky a neskôr mu vo svojej chatrči rozpovedala jeho príbeh. Tam sa dozvedel, že je dedičom trónu Emeraldu a posledným žijúcim potomkom Dračieho Kráľa. Chrileon pochopil, čo je jeho osudom – zjednotenie všetkých siedmych kráľovstiev spolu s prinesením mieru pre všetkých ľudí. S týmto sa vybral na misiu.

Hlavný gitarista sa na pódiu mení na Lynda, miešanca človeka a elfa, ktorý je plodom lásky vysoko postaveného elfa a ľudskej šľachtičnej. Vyrástol v sirotinci, kde ho časom ľudské deti od seba odstrkovali. Keď dospel, odišiel a kradol, kým sa nestal profesionálnym zlodejom a vrahom vďaka mužovi v zamate.

Basgitaristovo alter ego je mocný druid Born, ktorého pôvod nikto nepozná, ale každý vie, že varí mocné elixíry a lektvary. Je to samotár žijúci na okraji druidského teritória, napriek tomu sa však zavše chodí pochváliť ostatným so svojimi vynálezmi. Inak sa iba venuje výskumu a fajčí fajku.

Príbehy zvyšných dvoch členov zatiaľ zostávajú ukryté pod rúškom tajomstva, ale keď si počkáte, je dosť pravdepodobné, že sa čoskoro objavia v krátkych videách na YouTube i tie.

Čo sa týka samotného albumu Heroes Of Mighty Magic, oproti debutu z roku 2014 v podobe Tales Of Ancient Prophecies ide o výrazné zlepšenie. Už tu je namiesto troch hovorených skladieb a jednej inštrumentálnej iba jediná hovorená pesnička. Najkratším článkom Heroes Of Mighty Magic je Knights Of Twilight 's Might, ktorá je hymnou Kráľovstiev Súmraku venovanou udatným fanúšikom kapely, ako tvrdia oni sami, a má niečo okolo dvoch minút. Zatiaľ čo na debutovej nahrávke mala najkratšia skladba, ak sa to tak dá nazvať, keďže to bolo hovorené a nie spievané slovo, len cez štyridsať sekúnd.

Pre mňa boli na prvom albume krátke ,,skladby“ s hovoreným slovom rušivým elementom a trhali niť medzi melodickými skladbami, ktoré, naopak, môjmu uchu lahodili. Preto je pozitívne, že na Heroes Of Mighty Magic je možné nájsť len jednu takú, hoci by vôbec nechýbala, keby tam nebola. Album by bez nej ani trochu nestratil na kvalite. Naopak, tieto ,,skladby“ pri oboch nahrávkach môžu pripadať, že sú tam vtlačené nasilu a narúšajú charakter albumov a dobrý dojem z nich.

Skladby väčšinou pôsobia až ako hymnusy, veď majú oslavovať hrdinov, takže na tom nie je nič nezvyčajné. Cítiť v nich, že ide o metal, ale napriek tomu je väčšina z nich hravá a naozaj až rozprávková. Nemôžem si pomôcť, no skutočne okolo seba skoro vidím napríklad lietať draky, keď počúvam Flight Of The Sapphire Dragon a pokojne by som sa na ňom veru aj išla preletieť.

Ako bonus je možné v skladbe Heroes Of Mighty Magic počuť hlas Joakima Brodéna, ktorý u TF nehosťoval prvýkrát. Objavil sa už aj pri prvom albume, konkrétne pri piesni Gates Of Glory.

Hlas speváka pripomína niečo medzi Tobiasom Sammetom a Bruceom Dickinsonom. Hudobne sa Twilight Force ťažko dajú k niekomu prirovnať, keďže majú osobitý štýl, ktorý z nich robí práve to, čím sú. Nie sú metal, čo treba počúvať nahlas, ale skôr ho musíte precítiť každou bunkou a hlavne srdcom. Ak ich chcete pochopiť, musíte sa v mysli preniesť do Kráľovstiev Súmraku, stať sa tieňom, v ktorom sa ukrýva Lynd, cítiť v rukách meč, s ktorým bojuje Chrileon alebo letiacim šípom, čo vyletel z Aerendirovho luku.

Twilight Force stoja za pozornosť, vzhľadom k tomu, že nie sú typický power metal, na aký sme zvyknutí a vymykajú sa tejto definicíí. Možno je naozaj lepšie hovoriť, že sú elfský metal či ten adventure. Lebo s každou skladbou dávajú poslucháčovi možnosť prežívať dobrodužstvá spolu s ich alter egmi, cítiť sa ako v rozprávke. Toto zrejme najviac ocenia nadšenci pre žáner fantasy, ktorý sa v hudbe ocitá málokedy.

Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 1 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 2 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 3 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 4 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 5 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 6 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 7 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 8 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 9 Twilight Force – elfovia, čary a draci (recenzia) - 10