Thrashová renesancia trvá už nejaký ten piatok a rozhodne sa nezdá, že by mala tak skoro skončiť. Jeden aby žasol, koľko úžasných albumov za poslednú dobu sa prekopalo z temnôt skúšobní na svetlo sveta. Čo je ešte potešiteľnejšie, nová vlna tohto rýchleho žánru neobišla ani Slovensko a v priebehu pár rokov sa tu vyrojilo veľmi slušné množstvo šikovných spolkov.

Po dobre prijatom debute Face Beneath The Mask sa Martinčania VENDETA vracajú s nasledovníkom nazvaným Failure Of Humankind (stavím sa, že aj tretí album bude začínať na F) plným teutonického thrash metalu a la Kreator. „Takže slovenský Kreator? A to je dobre alebo zle?“ Nuž, milý čitateľ, to záleží len na tom, čo od tohto dielka očakávaš. Rozhodne nejde o žiaden výbuch originality a ten vplyv legiend z Essenu nemá zmysel popierať, či sa nám to páči alebo nie. Na druhej strane, niekoľko riffov či melodických nápadov znesie tie najprísnejšie kritériá kvality.

Bohužiaľ, existuje tu zopár „ale“, ktoré zrážajú úroveň nahrávky o niekoľko levelov nižšie, než by si to kapela objektívne zaslúžila. Už obal pôsobí tak nejak zmätene: jadrové reaktory, horiaci kostol, štyria jazdci apokalypsy a k tomu všetkému kozel s nášivkami Coca Cola, McDonald a Ikea, ktorému sa zo zadku valí presne to, čo by ste z tohto otvoru očakávali. Ako sa to hovorí? Ani ryba, ani rak? Samotný booklet je však už esteticky prívetivejší a obsahuje všetky náležitosti ako fotky, texty a informácie o albume. Druhou pilulkou, ktorú mám problém prehltnúť, je angličtina. Znie príšerne slovansky, takmer až ako paródia. Na tomto musí vokalista Jano poriadne zamakať, lebo „murderer“ naozaj nie je „madarar“.

Prejdime už ale konečne na samotnú muziku. Na ploche niečo cez polhodinu si pre nás táto úderka pripravila sedem skladieb, pričom žiadna z nich nemá menej ako štyri a pol minúty. Je teda zrejmé, že toto kvarteto sa neuspokojí s rýchlo odbitými skladbami typu sloha-refrén-sloha-refrén, ale snažia sa o trochu rozvinutejšie štruktúry. Úvod obstaráva Contagion a ja neviem, čo si mám myslieť. Strednotempá skladba plná neškodných motívov je veľmi nešťastnou voľbou, ako začať album. Toto nie je zlyhanie ľudstva, ale toho, kto mal na starosti dramaturgiu fošne, ktorá sa ešte sa ani poriadne nepostavila a už spadla na riť. Jednoznačne najslabšia vec na Failure of Humankind. No nič, aspoň to má kam gradovať, teda dúfam. Našťastie, má.

Hneď nasledujúca Bloodthirsty Beasts je už iné kafe a do bubienkov a mozgu za zavrtáva nefalšovaný bleskurýchly thrash metal a aj Janov vokál akoby ožil. Už to nie je to recitovanie bez náboja, ale nasraný škrekot a ten posledný výkrik a jeho variácie by mali zdobiť album rozhodne častejšie. Napodiv, aj pomalšie pasáže vedia Vendeta zvládnuť so cťou, ako to pekne počuť v refréne Suicide Of Murderer, najlepšej položke albumu, v ktorej sú Kreator už vypálení do každého tónu. Môžete kapelu obviňovať z nepôvodnosti, ale nemôžete tvrdiť, že sa to zle počúva.

Poteší vynikajúci zvuk, kde sa netreba báť prevýškovaných bzučiacich gitár, tak časého problému thrashových albumov snažiacich sa evokovať osemdesiate roky. Basová gitara nie je len nejasné bublanie (tá vybrnkávačka vo veľkolepej titulke je skvelá!) a bicie sú oprostené od všetkých tých nechutných triggerov, ktoré sú momentálne tak v móde. Každý úder znie prirodzene – staromilcov to určite poteší.

Pôvodne som mal v pláne dať len šesť bodov, lebo vyššie spomenuté neduhy (hlavne teda ten nemastný-neslaný slovanglický spev) sa mi zdali ako príliš veľké sústo, ale to by asi naozaj nebolo veľmi spravodlivé. Failure Of Humankind je vlastne celkom dobrý, poctivý album a aj keď to možno nie je povinná položka v zbierke nosičov, hanbu si medzi inými slovenskými thrashovými albumami určite nerobí.

Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 1 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 2 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 3 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 4 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 5 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 6 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 7 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 8 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 9 Sú Vendeta viac než len kvalitný revival? (recenzia) - 10