Internet je super vec okrem iných dôvodov aj preto, že človek si zistí aspoň základné údaje prakticky o akejkoľvek kapele skôr, než dohrá prvý song albumu. Problém je v tom, že nie vždy možno takto nájdené informácie brať za zaručené, obzvlášť, ak ide o priradenie k žánru. Práve v tomto smere sa pražskí SPREADING DREAD suverénne a s úškrnom vyhýbajú všetkým pokusom, na ktoré človek pri brázdení webom natrafí. Power/thrash? Zabudnite. Thrash/Death? Teplejšie, ale stále nie úplne ono. Jednoducho, opäť tu raz máme dočinenia s kapelou, ktorej tvorba sa opisuje asi tak ľahko, ako keď vysvetľujete farby slepému človeku. Možno preto sa mi ich druhý plnohodnotný kotúč Age Of Aquarius tak dlho váľal na poličke pri hi-fi súprave, kým som sa odvážil o ňom niečo napísať. Rozhodne totiž nejde o ľahko stráviteľnú jednohubku, práve naopak. Po každom vypočutí, a bolo ich sakramentsky veľa, som sa musel ubezpečovať, že som si pustil ten istý album.

Hudba na tejto fošni je totiž neuveriteľne mnohovrstevná, ťažko (ak vôbec) predvídateľná a na prvý dojem neprístupná. Už intro Birth Of Consciousness disponujúce neoklasickou melódiou dáva jasne najavo, že toto nebude o troch riffoch a nonstop blastbeatovej kanonáde. Práve naopak, piesne sa ako parníky plavia nekonečným oceánom od zaťažkaných, doomových zátok až po regulérne deathmetalové tajfúny, technické riffy sa striedajú tak rýchlo, že si ich nestíhate vychutnať a keď nastúpi ktorýkoľvek z mnohých „súbojov“ growlujúceho basáka Miroslava a melodicky spievajúceho gitaristu Šimona (mimochodom, to skrátka treba počuť, ten chlap znie raz ako dosluhujúci vysávač a raz ako Corey Taylor), na jazyk vám lezie obludne znejúca škatuľka psychedelický thrash. Skvelé na tom všetkom je to, že títo magori nezabudli ani na chytľavosť. Pochopiteľne, nepreháňa sa to s ňou, ale ak už náhodou natrafíte na taký moment, stojí za všetky drobné. Refrén v State Of Art je výstavný kúsok, ktorý napriek svojej nemelodickosti (v ponímaní hudby všeobecne, samozrejme, v rámci tvrdého metalu je spevavý až-až) vlezie do mozgu, pohodlne sa tam usadí a vytrvalo bude odmietať vyliezť.

Spreading Dread sa radi uchyľujú k harmonizovaniu gitarových liniek, čo vytvára príjemný dojem plnosti, pretože sú neraz dopĺňané ešte aj výbornými rytmickými figúrami podporenými skvele nazvučenými bicími a basou, ktorá si neraz žije vlastným životom a rozhodne nie je iba nástrojom tvrdiacim muziku. Do toho pridajte atmosferické pasáže s vybrnkávanými gitarami, až rockovo spevavé okamihy napríklad v Prayer For The Living a zhudobnený trip je na svete. Človek by naozaj neveril, čo sa dá vyčarovať z klasického nástrojového obsadenia dve gitary, basa, bicie a vokál. Samozrejme, svoje robí aj štúdio, kde si toho kapela môže dovoliť viac, za všetko spomeňme síce občasný, ale o to efektnejší úder kladiva na nákovu v Oil Stained či krásne viachlasy v nasledujúcej Conspiracy. Pri tejto skladbe by bola škoda nespomenúť absolútne luxusný text trefne popisujúci súčasný stav myslenia ľudí, vieru vo viac či menej realistické konšpirácie a dobu, pre ktorú sa vžilo označenie „postfaktuálna“.

Celkovo sú texty na Age Of Aquarius až nečakane prepracované a miestami mi až prišlo ľúto, že v nejednom prípade sú zadupané do zeme kanonádou riffov, vyhrávok a sól. Pri počúvaní jednoznačne odporúčam dať si pozor aj na túto zložku, pretože Spreading Dread dokazujú, že aj aktuálne témy sa dajú poňať tak, aby nenudili, ale zároveň aby ste nemali pocit silenosti či dojem majiteľov patentu na pravdu.

O hudobných výkonoch nemá veľmi zmysel hovoriť, ale pre poriadok – sú bezchybné až neprirodzene. Trocha hliny na tom čistom štíte by pridalo na autenticite, na druhej strane ten zvukový zážitok z dokonalej súhry nástrojov by vyprchal skôr, než povieš thrash. Takže je vlastne všetko, ako má byť, a to doslova. Mimoriadny album.

Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 1Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 2Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 3Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 4Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 5Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 6Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 7Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 8Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 9Spreading Dread - ako sa hrá thrash na LSD? (recenzia) - 10