Košičania WITHIN SILENCE prinesú na trh koncom októbra svoj nový, v poradí druhý album Return From The Shadows. My sme dostali možnosť pozrieť sa tomuto albumu na zúbok o čosi skôr. Keďže debutová doska Gallery Of Life (2015) bola skutočne kvalitným počinom, ktorý ďaleko predčil vtedajší slovenský priemer, boli sme zvedaví, či si podobný trend kapela udrží aj so svojou novinkou. Odvtedy totiž na Slovensku pribudlo dosť kvalitných melodických metalových kapiel, ktoré spomínaný priemer úctyhodne zodvihli.

Na rozdiel od prvej dosky, tento raz kapela vypustila zo zoznamu skladieb intro a outro. Ich počet teda klesol z jedenásť na desať. Na druhej strane to neovplyvnilo hrací čas, pretože nová doska sa pýši ešte o desať minút dlhším trvaním, než tá predošlá. Hudobný zážitok teda tento raz trvá takmer presne hodinu. Hodinu plnú kvalitnej muziky.

Ak ste fanúšikmi melodického metalu, tento album by ste si nemali nechať ujsť. Mať na Slovensku podobné kapely, o ktorých bez obáv môžeme tvrdiť, že sú na svetovej úrovni, je pre každého milovníka tohto hudobného žánru určite nevýslovným potešením. V prípade Within Silence potešením nielen uší, ale aj duší.

Na doske Return From The Shadows teda neočakávajte podobné chorálne znejúce intro, ktoré navádzalo na prvotine Within Silence až chrámovú atmosféru. Tentokrát kapela pristúpila pre zmenu k technike in medias res. Úvodná skladba We Are The Ones vás doslova bez zbytočných slov vtiahne do sveta rýchlej melodickej metalovej muziky. Naliehavý dvojkopák, melodický gitarový riff, vysoký spev a nasamplované chóry v pozadí. To všetko v kombinácii s chytľavým refrénom a kvalitným sólom. To je to pravé, čo sa čaká od kapely hrajúcej tento žáner. Within Silence v úvode teda nesklamali a ani ďalej tomu nebolo inak.

Úvodná skladba vytvorila akýsi pomyselný mostík medzi prvým a druhým albumom. Na jeho druhej strane nás čakali totiž ešte o čosi vyzretejšie a prepracovanejšie skladby. Veľmi melodický, ale o čosi pohodovejší zvuk si môžete vychutnať v skladbe You & I. V tejto treba navyše vyzdvihnúť veľmi kreatívnu prácu s bicími, ktoré tu naozaj vynikajú. Druhá srdcová komora každej kapely, teda basová gitara, zase vynikla v záverečnej a zároveň titulnej desaťminútovej skladbe Return From The Shadows. Úvodná téma tejto piesne, ktorá sa počas jej trvania ešte niekoľkokrát zopakuje, mi pripomenula skladbu The Sacrifice od kapely Highland Glory. Ale celkový dojem z tejto skladby to vôbec nepokazilo. Práve naopak. No a tí, ktorí túto kapelu poznajú, sa nemusia báť ani toho, žeby Within Silence na album zabudli vložiť skladbu, v ktorej vyniká zvuk klávesov. Za takúto môžeme označiť Heores Must Return, avšak nečakajte divočiny, aké máte napočúvané zo starších kúskov Love Is Blind či Judgement Day. Tento raz je to predsa len viac o gitarách, ktoré si užijeme naživo viac než zvuky sampleru.

Pokiaľ by ste vo všetkej tejto melodike radi našli aj niečo tvrdšie, tak ani vás kapela nesklame. Zaujme vás určite ťažkým, tak trochu grooveovým riffom v skladbe Master, ktorý pretína veľmi melodické gitarové linky, ktorými je obklopený a skvele kontrastuje s veľmi melodickým „ťahavým“ refrénom. A keď sme pri tom tvrdšom, tak rovno musíme spomenúť aj skladbu Calling From The Other Side. Tá s prehľadom schovala do vrecka pieseň Last Drop Of Blood, ktorá bola doposiaľ azda najtvrdšie znejúcim kúskom z dielne kapely Within Silence. Toto tvrdenie je na mieste aj napriek tomu, že skutočne silný gitarový úvod a rytmické slohy sa aj tu kapela rozhodla postaviť do kontrastu s melodickejším a gitarovo umiernenejším refrénom.

Treba uznať, že nová doska Return From The Shadows je plná zaujímavých melodických, harmonických, rytmických a dynamických zvratov. Vidno, že páni si dali záležať a skladby vskutku vyšperkovali. Toto sa dá demonštrovať hlavne na skladbách ako Children Of Light, kde vás z poklepkávania si nohou či pokyvkávania hlavou zrazu vytrhne zmena v rytme, podobné hudobné rytmické a dynamické prekvapenia vás čakajú neskôr aj počas gitarového sóla. Iným prekvapením disponuje zase skladba The Final Victory. Predstavte si, ako vám uši hladí ľúbezný zvuk klavíra. Srdce poskočí radosťou, že kapela sa rozhodla na druhú dosku zaradiť aj pomalú skladbu. A v tom túto idylku pretne dvojkopák a začne poriadna speedmetalová naháňačka. Chvíľu som sa spamätával, ale nakoniec sa aj z tejto skladby vykľul veľmi kvalitný melodický kúsok. Na predošlom albume ma kapela podobne dostala skladbou Anger And Sorrow. Opäť som sa nechal „oklamať“, no napriek všetkému mi na albume pomalá skladba veľmi chýba. Snáď nabudúce.

Zlatým klincom, ktorý nám zostal na záver, je skladba In The Darkness, vyše sedemnásťminútový epický počin, ktorý je prehliadkou azda všetkých melodických metalových subžánrov. Heavymetalový gitarový úvod prerastá do powermetalovej jazdy, ktorú križujú progresívne časti a symfonické prvky. Melodické i tvrdšie riffy snúbiace sa so sólovými časťami. Rovné rytmy poprešívané pochodovými bicími a ťažkými dobami. Rýchle časti, ktoré utlmujú pomalšie, sprevádzané zvukmi čistých gitár a klavíra. Azda jediné, čo kazí celkový dojem z toho veľkolepého veľdiela, je jeden akoby „vyčnievajúci“ hlas spomedzi ženských vokálov na dvoch miestach v skladbe. Napriek tomu sa ale táto skladba pre mňa stala najväčším konkurentom mojej najväčšej obľúbenkyne Road To Paradise pochádzajúcej z debutu kapely.

Celkovo je tento album plný chytľavých melódií a skvelého spevu. Navyše aj vokály sú vo všetkých skladbách skutočne prepracované a hodné povšimnutia. Doska je vyšperkovaná po rytmickej, harmonickej i dynamickej stránke. Texty sú plné pozitívnych myšlienok. Niektoré z nich sú jednoduchšie, iné sú hodné dlhšieho zamyslenia. Na poslucháča čaká mnoho zvratov a hudobných prekvapení. Možno sme spomenuli všetky, možno nie. Je na vás, či si tento album zaobstaráte a zistíte, čo všetko sa v novej hudbe Within Silence ešte ukrýva. Či už ste náročný poslucháč, alebo jeden z tých o niečo povrchnejších, či už sa zameriavate viac na hudbu, alebo na texty, ak máte radi melodický metal, na tejto doske si každý z vás nájde to svoje. Tomu môžete veriť. Kapela opäť preskočila (nielen) slovenský priemer a nasadila si latku naozaj vysoko.

Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 1 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 2 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 3 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 4 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 5 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 6 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 7 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 8 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 9 Potešia Within Silence novou doskou aj náročnejších poslucháčov? (recenzia) - 10