Napriek tomu, že sa s podobným žánrom pohrával už počas pôsobenia v zoskupení Wolverine, začiatkom roka Nergal, známy hlavne ako frontman blackmetalovej kapely Behemoth, šokoval svojich fanúšikov (ak nie aj celú planétu), keď mesiac po mesiaci začal vypúšťať videoklipy k skladbám svojho nového bluesrockového projektu ME AND THAT MAN. Vsadil totiž na diametrálne odlišný žáner v porovnaní s kapelou Behemoth a vzišlo z toho čosi skutočne zaujímavé.

Debutový album Songs Of Love And Death vyšiel 24. marca 2017 a teraz, keď som si ho, ako sa hovorí, nechal uležať a pomaly opadol aj prvotný šok z toho, že Nergal skutočne spieva, mohli by sme sa naň pozrieť zbližša. Úvodná skladba My Church Is Black nám bola naservírovaná už v januári ako prvý videoklip tohto zoskupenia. Pri zapnutí CD ma trochu sklamalo, že na albume chýba hovorený prológ, na ktorý som bol zvyknutý z klipu a ktorý by bol určite vhodným introm aj k celému albumu. Napriek tomu má táto bluesrocková skladba s nádychom ponurejšieho country, navyše ozvláštnená o zvuk ústnej harmoniky, skvelý tok. Slohy sa nenásilne prelievajú do refrénov a naopak a jednoduchý aranž jej tiež viac pridal ako ubral. Avšak v druhej Nightride, zachovávajúcej chytľavý zvuk ústnej harmoniky, sa zmenili hneď dve veci. Pozíciu hlavného speváka zaujal Nergalov súputník John Porter a pridalo sa aj na rýchlosti. Živý rytmus a Johnov spev vezmú poslucháča kamsi na americký vidiek, kde by ste určite stretli aj kapelu ZZ Top. Touto piesňou ma, priznám sa, príjemne prekvapili, pretože vzhľadom na tri zverejnené videoklipy som očakával, že sa celý album bude niesť v znamení melanchólie.

Škoda, že skladba mala len dve minúty, ktoré ubehli ako voda, ale svižné tempo, ktoré ma nabudilo sa, našťastie, zachovalo ešte aj v tretej On The Road. Dva hlavné gitarové riffy, hrané na niekedy možno až príliš skreslenom zvuku elektrickej gitary, si striedavo podávajú ruky s výraznými bicími, vďaka čomu sa poslucháč pri zdanlivo jednoduchej skladbe určite nebude nudiť. Štvrtá skladba je zároveň piesňou k ďalšiemu videu, ktoré vyšlo pred albumom. V Cross My Heart And Hope To Die sa opäť vrátilo miernejšie tempo a Nergal predviedol azda ešte zamatovejší hlas než v úvodnej skladbe. V refrénoch skvele dotvára atmosféru až žalostne a zúfalo znejúci naliehavý vokál. Keď skladba naoko skončí, zrazu sa vráti rytmická zložka, ku ktorej sa pridajú detské hlasy spievajúce text: „Neprichádzame si po odpustenie, neplatíme za naše hriechy, zradili sme ťa, náš sladký Ježiš, vybrali sme si peklo na Zemi.“ Všetky Nergalove texty som doteraz vnímal v súvislosti s jeho osobnosťou a s kapelou Behemoth. Ale teraz? V Nergalovom prevedení text znie ako pevné rozhodnutie, za ktorým si stojí. Ale detské hlasy do neho priniesli nečakaný moment, ktorý evokuje ľútosť. Asi aj vďaka tomuto faktu je táto pieseň jednou z veľmi malého množstva skladieb, v ktorých mi detský zbor v závere skladby nepokazil celý dojem z počutého.

Album sa mi síce páčil, ale v tomto štýle sa mi predsa len ešte čohosi žiadalo. Nevedel som čoho, ale chcel som to nájsť aspoň v jednej skladbe. A našiel som. Piata Better Devil I Know to na mňa rozbalila širokými refrénmi obohatenými o ženský vokál s veľmi zaujímavou farbou a pekné hammondové sólo dodalo skladbe šmrnc koketujúci až s rockabilly. Šiesta pieseň Of Sirens, Vampires And Lovers zas očarila už od začiatku veľmi kvalitnou gitarou, do ktorej Porterov polohovorený a zdanlivo nedbalo nafrázovaný spev sadol ako... Viete čo. Táto skladba je asi vďaka spomínanej gitare melodicky najkreatívnejšou a harmonicky najrozmanitejšou z celého albumu.

V nasledujúcej Magdalene mi udrel do uší najmä text. Podľa názvu som očakával typicky ponurú skladbu o žene a o láske k nej s bluesovým feelingom. V podstate táto skladba aj taká je, ale zaujímavé metafory o vzťahu k žene v sebe určite nie náhodou alegoricky odkazujú na vzťah Márie Magdalény a Ježiša Krista. Alebo to tam počujem len ja? Nasledovala titulná skladba, ktorá je síce z tých kratších na albume a od začiatku šľape ako dobre namazaný stroj. Jednoduché bicie s výrazným rytmom tlačia skladbu po celý čas vpred. Táto asi najrýchlejšia pecka albumu sa preleje do deviatej skladby.

Pri prvom počúvaní CD som mal pri One Day pocit, že mi ho v tomto momente niekto vymenil. V porovnaní s hudbou, ktorú som počul dovtedy, to naozaj znelo ako od inej kapely. Úplná pohoda s priateľmi pri táboráku. No na druhé či tretie počutie som sa už prichytil, ako si klepkám nohou a húpem sa do rytmu. Je skutočne chytľavá. Koniec je síce na môj vkus dosť surovo uťatý, ale sto ľudí, sto chutí. Ďalšia skladba s názvom Shaman Blues je už podľa názvu tou najbluesovejšou, ale zároveň aj najnaboostrovanejšou. Notorický známy riff „ja spívam blues“ je opäť dokonale spätý s Porterovou farbou hlasu a frázovaním. Necelú pol minútu pred koncom sa skladba dokonca nečakane rozbehne a vyvrcholí najlepším alebo pri najmenšom najzaujímavejším gitarovým sólom albumu. Voodoo QueenGet Outta This Place pokračujú v promenáde známych bluesrockových riffov v kontraste s nápaditými refrénmi a celý album končí skladbou Ain’t Much Loving, ktorá je zároveň aj piesňou k tretiemu zo zverejnených videoklipov. Dojem z príjemného sóla v tejto skladbe trochu kazí mierne kostrbatý prechod späť do refrénu. Ale ten refrén, ktorý sa nesie celou skladbou, podporený rytmicky zameranou inštrumentáciou a hlbokým vokálom, vám hneď privodí husiu kožu. Je to asi ten najlepší koniec, aký tento album mohol mať a aký si aj zaslúžil.

Myslím si, že Nergal dal týmto albumom slovu peklo, ktoré sa v skladbách často skloňuje, úplne iný rozmer, než aký malo v spojení s jeho osobou doteraz. Veľmi príjemná trištvrte hodina hudby, v ktorej nájdete veľa zaujímavého a nie je náročná na počúvanie. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása. Dobrá práca, páni.

Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 1 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 2 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 3 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 4 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 5 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 6 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 7 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 8 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 9 Nergal dal týmto albumom slovu peklo nový rozmer (recenzia) - 10