Keď som si pred časom prečítal správu o novom albume kapely LEISURE, veľmi ma v nej zaujali niektoré state. Prvou bolo tvrdenie kapely, že album Erotické besnenie je najlepším rockovým albumom tohto roka. Druhou zas, že nahrávanie albumu prebehlo v českom štúdiu, ktorého služby využil aj David Bowie. Zámer upozorniť na seba teda kapele vyšiel na sto percent a ja som chcel vedieť viac. Porozprával som sa teda so speváčkou Kristínou Sabo a ona mi vyzradila ďalší zaujímavý fakt o spomínanej doske. Album je koncepčný. A keďže to je moje slabé miesto, bol som naň skutočne zvedavý. A to i napriek tomu, že po rozhovore som si bol istý, že táto kapela sa s prehľadom stáva jednou z tých, ktoré buď milujete, alebo nenávidíte.

Od kapely Leisure som nikdy predtým nič nepočul. Kládol som si teda otázku: Ako to je s najlepším albumom roka? Je skvelé zaujať na prvý pohľad, avšak niekedy nezaškodí ani trochu sebakritiky. Do počúvania albumu som išiel s veľkými očakávaniami a, bohužiaľ, sa tak úplne nenaplnili. Ako plus beriem koncepčnú stránku albumu, ktorý vás počas desiatich v slovenčine otextovaných skladieb prevedie príbehom dvojice, ktorá sa do seba divoko zamiluje, prežijú románik so všetkým, čo k tomu patrí, no celý príbeh končí smrťou. Som rád, že v tomto smere sa nenaplnili moje negatívne očakávania a nemusíte sa báť, že by album bol plný prvoplánových, vulgárnych či oplzlých textov. Napríklad texty skladieb Erotické besnenie či Kropaje potu sú napísané síce priamočiaro s množstvom šteklivých dvojzmyslov, ale zároveň s rozumom. Na druhej strane, pri treťom-štvrtom hlbšom počúvaní albumu človeku trochu začnú píliť uši speváčkine/textárkine obľúbené umelecké prostriedky – opozitá. Je ich tam ozaj požehnane.

Ďalšou dobrou správou je zvuk albumu, ktorý je skutočne kvalitný. Nič iné ale asi nikto pod značkou SONO Studios ani nečakal. Ako sa však hovorí, dobrý mix a master si žiada dobrú nahrávku. Zázraky nevedia robiť ani v štúdiu. Kapela však poskytla celkom slušný základ. V skladbách Škandalózne poviedky či Pozostalí si poslucháč užije príjemne tuctový rock. Je to ten typ hudby, ktorá neruší a na koncerte sa na ňu dá obstojne vyblázniť. Baladickejšie skladby Význam noci, Fajčím z nudy a hlavne slovenský bonus Túžba sa dajú hudobne označiť za oveľa originálnejšie s množstvom zaujímavejších prvkov, hlavne v gitarových partoch. A keď sme pri gitarách, tak najkvalitnejšie gitarové sólo sa ukrýva bez pochýb v skladbe Závislosť. Popri tomto všetkom je kráľom albumu kúsok Život bez záruky. A to ako po textovej, tak i po hudobnej stránke. Nebojím sa povedať, že pieseň Život bez záruky je určite najlepšou rockovou skladbou tohto... albumu.

Kameň úrazu je v mojich očiach (či skôr ušiach) spev. Bohužiaľ. Veľmi sebavedomá a ambiciózna speváčka by mala možno niekde v hĺbke svojej veľkej osobnosti pohľadať trošku skromnosti a neuspokojiť sa s týmto albumom ako s tým najlepším albumom tohto roku. Určite nie po speváckej stránke. O tom, že spievať vie aj kvalitne, ma presvedčila až krátka časť pred refrénom v tretej skladbe Polnočná omša, kde spieva: „Má to prudký spád.“ Ďalší svetlý moment je polospievanie a polorecitovanie (tých nešťastných) opozít „hlučná – tichá, hlučná – krásna“. V oboch prípadoch a ešte v niektorých pasážach piesne Túžba sa totiž speváčkin hlas krásne otvorí a naberie úplne inú farbu ako na zvyšku dosky. Kvalitu spevu to úplne zmení. Všetky ostatné tóny sú totiž spievané nosovo a spomínané úseky sú dôkazom toho, že speváčka má obrovský potenciál spievať oveľa príjemnejšie a kvalitnejšie.

Navyše množstvo tónov nenasadzuje v požadovanej výške, ale doťahuje sa na tóny, ktoré chce zaspievať cez glizandá, respektíve nimi končí melodické frázy. Tie znejú pri slovenskom texte dosť amatérsky a neohrabane. Najvýraznejšie to počuť v titulnej skladbe Erotické besnenie a tiež v piesňach Kropaje potu a Pozostalí. A tieto nie sú jediné. Som presvedčený, že pri troche cviku by to zvládla aj bez nich. Moje rozmaznané uši potrápili pri oduševnenejších častiach aj niektoré príliš vyrážané hlásky. Hlavne „r“ ma zabolelo niekoľkokrát. Prvý raz hneď v titulnej Erotické besnenie. Nie som si úplne istý, či bolo výhrou staviť na slovenčinu kvôli zrozumiteľnosti textu. V angličtine kapela znela neporovnateľne lepšie. V skladbách Lucky You Can Pay My BillsSoulmates, ktoré sú na album zaradené medzi bonusy, sa Kristínin nosový hlas stráca a spomínané glizy tiež nevadia angličtine až tak ako našej ľubozvučnej materinčine. Tieto dve skladby som otočil najviackrát hlavne kvôli spevu. Kristína znie v angličtine, paradoxne ,oveľa prirodzenejšie. Hlavne falzetové pasáže skladby Soulmates sú veľmi príjemné.

S čistým svedomím vám môžem zvestovať to, čo asi väčšina z vás očakávala. Erotické besnenie určite nie je najlepším rockovým albumom tohto roka. Kapela má však veľký potenciál zaradiť sa medzi špičku vo svojom žánri na Slovensku a v Česku. Chce to ale ešte zapracovať v niektorých sférach a jednou z nich je možno aj sebaprezentovanie. Na koniec už len dodám, že najlepší album roka by mal byť skutočne dokonalý po všetkých stránkach, a teda by sa nemalo stať ani to, že skladby na booklete sú v inom poradí ako na CD, tak ako sa to stalo v prípade osmičky a deviatky na albume kapely Leisure. V každom prípade kapele držím palce a rád si vypočujem ich ďalší počin, ktorý nepochybne bude o niekoľko tried lepší než debut. Základ je veľmi dobrý a kapela má potenciál kvalitatívne rásť.

Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 1Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 2Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 3Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 4Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 5Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 6Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 7Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 8Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 9Nahrali Leisure skutočne najlepší rockový album tohto roku? (recenzia) - 10