Odpustím si spomienky na nemenovanú súťaž a budem sa tváriť, že meno Robo Šimko mi nič nehovorí. Pred sebou mám jednoduchý do červena ladený obal s veľkou rímskou trojkou uprostred. Rozhodne nič, vďaka čomu by som si mohol vytvoriť obraz o tom, čo nejakí MASSRIOT z Rožňavy hrajú. Okej, s tým „nejakí“ som to prestrelil, Massriot sú už slušne etablovanou kapelou a množstvo odohraných koncertov (nielen) po Slovensku to potvrdzuje. Nebudem klamať – s predošlou tvorbou nie som veľmi oboznámený, takže III bude pre mňa premiérovým zoznámením sa s touto formáciou.

Úvod neprekvapí, ale poteší. Prvé tri skladby sú chytľavý rokec, navyše Bývalý kamarát a Pravda je zločin majú napriek pochmúrnejšiemu textu veselé, durové refrény, ktoré po pár vypočutiach nie som schopný vytrepať z hlavy. Robo je výborný spevák, ktorý vie, kedy pritlačiť na pílu a kedy pre zmenu ubrať, aby to neznelo všetko montónne. Časom sa Massriot odvážia vstúpiť aj do metalovejších vôd. Čudujsasvete, vôbec z toho nevychádzajú ako porazení, taká Uspávanka – to je Sepultura s melodickým spevom. No dobre, ten riff je doslova vykrádačka legendárnej Roots Bloody Roots, ale refrén je už opäť prístupnejšia záležitosť. Sólo si strihol hosťujúci Palo Chodelka a je to počuť. Všetko je zrazu hnané dopredu rýchlosťou uragánu a je škoda, že takýchto momentov je na albume pomenej.

Dosť nerozumné mi príde po tomto náklade zaradiť asi najmäkšiu vec platne, ktorá sa nepochopiteľne stala aj singlom s videoklipom. Ide o song s názvom Na čom nezáleží a ja sa pýtam, prečo? Prečo majú niektoré kapely potrebu vopchať na album aj skladbu na sto honov páchnucu kalkulom? V žiadnom prípade to nie je pieseň reprezentujúca celú fošňu, ale treba objektívne uznať, že sprodukovaná je parádne a na albume nejakého popového interpreta by sa určite vynímala. Pokračuje to v ležérnom tempe skladbou Doba je zlá. Nemôžem sa zbaviť pocitu, že Massriot by chceli byť niečo ako slovenskí Nickelback. Pre rádiá cukríkový pop-rock a pre fanúšikov drsná partia chlapov so zlým postojom. Iróniou je, že obe polohy im celkom svedčia, akurát však potom nahrávka pôsobí akoby trochu bez konceptu a bez jasného smeru. Ak sa cez to dokážete preniesť, vaša výhoda. Ja im to vlastne po niekoľkých otočeniach v prehrávači žeriem aj s navijakom, pretože naozaj každá z dvanástich položiek je hitovka, aké na Slovensku potrebujeme ako soľ, Edgar to sám neutiahne.

Zvuk je taký...ako by som to... skrátka je. Je poplatný súčasnému trendu rockových zoskupení, rytmické gitary sú trochu potichu a basa so spevom sú vytiahnuté do popredia. Nejaký priestor dostávajú aj občasné elektronické podmazy, nepreháňa sa to však s nimi. Celkovo to žiaden zázrak nie je, ale ak nie ste vyslovene audiofili, tak v podstate nebudete mať čo riešiť.

Rád by som sa pristavil aj pri textoch, pretože v nich skutočne je čo študovať. Spoločenská situácia je na tom doma aj vo svete dosť biedne a Massriot si to jasne uvedomujú. V podstate každá tvrdšia skladba je textovo o tom istom (Na svete nič neutajíš..., Vo svete bez právd..., ...je to preto, že svet je na hlavu), ale zároveň každá zabŕdne do iného osieho hniezda a vy s hrôzou zisťujete (koľkýkrát?), že toho bordelu je tak veľa, až vás to prestalo prekvapovať či nebodaj šokovať. Najlepšie na tom je, že Massriot nepoužívajú nijak zložitý jazyk. Doslova by sa dalo hovoriť o reči ľudu, zároveň to však nie je ani nič primitívne a prvoplánové. Táto zložka albumu je jednoducho bezchybná.

Šimko a spol. uštedrili ďalšiu tvrdú ranu všetkým tým, ktorí tvrdia, že rocková hudba na Slovensku nemá miesto a že v zahraničí konkurovať nemôže. Štvorica sa však rozhodla, že nám ukáže, ako sa to robí. Album III ma baví stále viac a ak nemáte predsudky voči slovenským kapelám oscilujúcim na hranici rocku a metalu, bude aj vás.

Massriot - III (recenzia) - 1 Massriot - III (recenzia) - 2 Massriot - III (recenzia) - 3 Massriot - III (recenzia) - 4 Massriot - III (recenzia) - 5 Massriot - III (recenzia) - 6 Massriot - III (recenzia) - 7 Massriot - III (recenzia) - 8 Massriot - III (recenzia) - 9 Massriot - III (recenzia) - 10