ESCHATON, slovo, ktoré pochádza z gréčtiny a označuje obdobie pred koncom sveta. Inak aj názov kapely, ktorá začiatkom tohto roka vydala svoj debut Ultimum Exitum, ktorý svojím obalom skvele vystihuje atmosféru nórskeho black metalu. Rovnako ako názov spomenutej dosky aj skladby na nej majú zväčša latinské názvy. Zato všetky texty sú v slovenčine. Správne dedukujete, že aj toto zoskupenie samotné je tunajšie, konkrétne z Ružomberka. Toľko rôznych vnemov, a to som ešte ani nevložil CD do prehrávača.

Priznám sa, čakal som, že na mňa vyblafne taký „abbathovský“ metal, ale nestalo sa tak. V mojom prípade musím dodať, že chvalabohu. Už úvodné Intro je natoľko symfonické, melodické a široko epické, že by sa zaň nemusela hanbiť žiadna symphonicmetalová kapela. Gradujúca hudba sa vám zavŕta pod kožu tak hlboko, až vám vyrazí pot na čele. Teda aspoň mne sa to stalo. Počiatočnú veľkoleposť, bohužiaľ, nasledujúca skladba Memento Mori nepodporí, skôr ju pochová. Divoké gitarové riffy sa dozaista k tomuto štýlu hudby hodia, no predsa len som čakal od druhej skladby po takomto intre o čosi viac. Sklamalo ma, že na celom zvyšku albumu už nezazneli žiadne symfonické sample (až na pár organových zvukov), čím aj Intro samotné stratilo napokon pôvodný šmrnc a význam.

Napriek tomu sa na tejto doske nájdu metalovo svetlé momenty. A je ich dosť. Hudobne mi Eschaton, podobne ako Ataraxia, výrazne pripomína kapelu Lunatic Gods a dovolím si povedať, že u tejto zostavy to pociťujem intenzívnejšie, než u ich ružomberských kolegov. To však vôbec nie je na škodu. Zaujímavé témy textov a navyše kvalitná práca s hudbou a aranžom, to sa cení vždy a za každých okolností. Napriek tomu, že kapela udáva svoj štýl ako blackened death metal, nečakajte nič na spôsob poľského Behemothu. Táto hudba je oveľa melodickejšia, plná zvratov, gradácií a skvelých hudobných nápadov. Tajomný gitarový úvod skladby Omen či šantenie bicích na začiatku skladby Radix Verum a následne prerastenie oboch skladieb do diametrálne odlišných death/black skladieb. Alebo skladba Eschaton, ktorá pri odmyslení spevu znie z drvivej väčšiny ako poriadna speedová pecka. Podobný pocit, i keď iba v určitých pasážach, mám aj pri skladbe Vortex

Čo sa týka spevu, na albume sa striedajú dvaja speváci. Skutočne si nedovolím tipovať, kto z nich spieva ktoré party, avšak jedno je isté. Growly a screamy sú dosť nezrozumiteľné, čo sa stáva často. Zato v čistom vokále a v častiach, v ktoré sú spievané s väčším metalovým ,,drajvom", takmer až screamom, krásne vynikol celý text, čo veľmi oceňujem.

Eschaton toho skombinovali naozaj požehnane. Ale ako celok to nakoniec vyznelo celkom úctyhodne. Táto kapela má podľa mňa veľmi veľký potenciál prepracovať sa medzi slovenskú špičku a zožať mnoho úspechov aj v zahraničí, napriek slovenským textom. Dúfam, že si zachová materinský jazyk i na svojej ďalšej doske, pretože sa to k tomuto štýlu hudby skutočne hodí. Taktiež by mohli trochu tých symfonických samplov nabudúce zakomponovať aj do ostatných skladieb. Na tomto albume to totiž po skvele znejúcom Intre bolo tak trochu ako polievka bez soli.

Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 1Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 2Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 3Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 4Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 5Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 6Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 7Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 8Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 9Koľko národov napočítate pri počúvaní debutu kapely Eschaton? (recenzia) - 10