Do rúk sa mi dostal ďalší kvalitný deathmetalový album. Napriek tomu, že americká formácia AKEPHALOS sa vo svojom názve inšpirovala gréčtinou, kde toto slovo znamená „bezhlavý“ a ich death metal naoko naozaj bezhlavo znie, ja som sa do jeho počúvania rozhodne bezhlavo nepustil. Najskôr som si o nich čo-to zistil. Na konte majú EP Hermetica a debutovú dlhohrajúcu dosku s názvom Headless Demon Angel, ktorá vyšla nezávisle už v auguste v digitálnej podobe. Oficiálne a na fyzickom nosiči sa objavila na trhu až v októbri pod štítkom slovenského labelu Immortal Souls Production. Práve z tohto dôvodu sa internetom prelínajú aj dve verzie artworku.

Väčší šok prišiel ale vtedy, keď vysvitlo, že za celým projektom stojí viac-menej jediný človek. Brandon Boling má na starosti vokály, sólové i rytmické gitary. Taktiež zložil všetky skladby a aj texty. Je hudobným inžinierom a producentom tejto dosky. S vokálmi a basovou gitarou mu pomáhala Adina Blase a nejaké tie sólové gitary na album nahral aj Russ Conder. Klobúk dole.

Celá doska trvá niečo málo cez štyridsať minút a obsahuje desať skladieb. Všetky sú nabité obrovskou energiou a zaujímavou atmosférou. Nečakajte žiadne balady. Nakoniec, kapela sa označuje za brutal deathmetalovú. Ja by som ju však až za tak brutálne metalovú neoznačil. Na sto percent kapela nehrá žiadny oldschoolový death metal. V hudbe kapely Akephalos cítiť množstvo vplyvov z iných, často modernejších či dokonca melodickejších metalových subžánrov.

Doska Headless Demon Angel je plná zvukovo ostrých a veľmi hlbokých gitár, ktoré navodzujú veľmi ponurú atmosféru. Hlavne vtedy, keď sa bezhlavé deathmetalové klincovačky zmenia na pomalšie tempá. To spôsobuje, že niektoré skladby znejú viac blackmetalovo či ako blackened death metal. O tom svedčí už úvodná Spewed Forth From The Womb Of Hell, ktorá začína veľmi tajomne znejúcim samplom a ženským vokálom. Podobne je to aj s kúskom Apocrypha, ktorý vyniká veľmi ťažkým tempom a pre atmosférický black metal príznačnými disonantnými melódiami u gitár. Tento prvok sa objavuje aj v skladbe Suffer Forever, kde gitary aj growl znejú ešte o čosi hlbšie ako v ostatných kúskoch. Tieto skladby tak trochu určitými časťami pripomínajú blackmetalové kapely ako Venom či Behemoth.

Pravé deathmetalové besnenie gitár a bicích si užijete hlavne v The Sins Of A Sadistic Priest a Putrid Rot. No i v týchto skladbách sa objavujú melodickejšie gitarové časti, hlavne v sólach, a tiež zmeny v rytme. Najviac je vplyv melodického metalu cítiť v gitarovom sóle titulnej skladby Headless Demon Angel a v miestami až power riffoch skladieb Ophidian Desecration či Sermon Of Evil, ktorá je celkovo rytmicky veľmi prehľadná.

Corpse Made Halo zas vyniká veľmi zaujímavým rytmicko-harmonickým riffom, za aký by sa nemusela hanbiť žiadna progrocková kapela. Jediná skladba, pri ktorej som sa tak trochu nudil, sa volá The Hierophant. Časti bez spevu sú dosť prázdne, oproti ostatným skladbám znejú akosi príliš zjednodušene. To platí aj pre gitarový riff, aj pre bicie. Paradoxne, keď vstúpi do hudby spev, zahustí sa aj muzika. Plusom tejto skladby sú sample a zaujímavé gitarové sólo.

Celý album je poprešívaný kvalitnými gitarovými sólami, ktoré sú často veľmi technicky náročné. Objavujú sa medzi nimi zbesilé preteky s časom, ale aj miernejšie a melodickejšie kúsky. V niektorých sa dokonca objavujú harmonické dvojhlasy vo veľmi príjemne a pozitívne znejúcich intervaloch. Doske navyše tú správnu atmosféru dodáva skvelý hlas Brandona Bolinga, ktorý svoj debut zvládol skutočne bravúrne. Verím, že druhý počin bude ešte kvalitnejší a že Brandon zloží aj partiu na koncertovanie.

Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 1Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 2Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 3Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 4Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 5Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 6Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 7Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 8Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 9Kam žánrovo zaradiť kapelu Akephalos? (recenzia) - 10