Na metalovú hudobnú scénu pribudla 22. septembra ďalšia novinka, ktorá by nemala ostať bez záujmu verejnosti a vypočutia. Privítali sme totižto nový album extrémneho metalu pod názvom Cryptoriana – The Seductiveness Of Decay v prevedení kapely CRADLE OF FILTH. Skupina pôsobiaca v metale už od roku 1991 nesklamala a nahrala album, ktorý siaha na rovnakú úroveň ako ich ostatné dosky.

Cryptoriana – The Seductiveness Of Decay je už dvanástym albumom tejto kapely, pričom štýlu ostali verní, no stále sa u nich zlepšuje množstvo a kvalita skúseností. Album pozostáva z desiatich piesní, ktoré sú ladené do podobnej atmosféry. Nielen hudobne, ale aj tematicky sa k sebe jednotlivé piesne hodia a hladko na seba nadväzujú. Celá atmosféra je, pochopiteľne, ladená temne, nejasne či hrozivo, keďže ide o extrémny metal či gothic black metal.

V jednotlivých piesňach sú často využité zborové prvky, samozrejmosťou je rýchla hudba, precízne vyvážené nástroje, ktoré nepôsobia nepríjemne energicky, čo by do tohto žánru nepasovalo, ale rozhodne by vás ani neuspali. Texty songov sú ťažké, niekedy nejasné, popretkávané metaforami či konkrétnymi prirovnaniami z mytológie alebo histórie. Vcelku ide o veľmi bohaté metalové balady, ktoré mňa zaujali dostatočne.

Hneď pri začiatku prvej piesne Exquisite Torments Await ma upútalo temné intro, do ktorého čoskoro vstúpil aj growl a rýchla hudba s akousi sakrálnou tematikou. Všetko sa to rýchlo prelinie do príjemnej metalovej hudby v piesni Heartbreak And Seance bohatej na rýchle riffy, kde (ako ani pri prvom songu) nechýba prítomnosť zboru. V Achingly Beautiful nastupuje na rad šialená práca s hudobnými nástrojmi a okrem hlasu Daniho Filtha sa už v niektorých pasážach pridáva aj ženský spev Lindsay Schoolcraft. Hudba tejto piesne je temná a znovu na scénu prichádza zbor.

V piesni Wester Vespertine nachádzame zvláštne, takmer príhovorové ladenie spevu a tiež ženský preslov. V tejto piesni je extrémne dobre spracovaná harmónia spevu a hudby, ktorá dotvára ešte príjemnejšiu atmosféru gotiky či black metalu. Pieseň, ktorej názov je aj súčasťou názvu celého albumu, teda The Seductiveness Of Decay, má neobyčajný hudobný úvod, ktorý sa posúva až do dokonalej zladenosti témy, hudby a spevu, kde znovu nechýba ani zbor či rýchly spev.

S Vengeful Spirit, You Will Know The Lion By His Claw, Death And The Maiden a The Night At Catafalque Manor kapela pokračuje v doterajšom trende. Piesne sú bohaté na všetko, čo by im žánrovo nemalo chýbať. Hudobne sú zvládnuté na jednotku, tematicky a textovo sú veľmi prepracované. V poslednej menovanej sa vyhrocujú do slabého zúfalstva a posúvajú sa na hudobne temnejšiu úroveň s prvkami organu alebo šepotu.

Poslednou piesňou albumu sa stáva Alison Hell, ktorý pôvodne vyšiel v podaní kapely Annihilator v roku 1989. Spracovanie tejto skladby v podaní Cradle Of Filth milo prekvapilo a vytvorilo skvelý záverečný dojem. Vďaka jej textu mohli Cradle Of Filth svoj najnovší album pekne zakončiť jednoduchým „dovidenia“, a tým zanechať v poslucháčovi efekt ukážkového záveru.

Po vydaní albumu Cryptoriana – The Seductiveness Of Decay som dospela k názoru, že hudba kapely Cradle Of Filth je stále rovnaká, čím začína byť po všetkých rokoch jej pôsobenia nezaujímavá. Napriek tomu však hodnotím vernosť skupiny svojmu štýlu veľmi pozitívne. Ak predsa robia niečo, čo majú radi a robia to dobre, nie je dôvod na zmenu. Rovnako ako aj albumy pred týmto, aj tohtoročný počin potešil nielen mňa, ale iste aj kopu fanúšikov, ktorí si môžu stále užiť starý dobrý Cradle Of Filth.

Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 1Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 2Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 3Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 4Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 5Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 6Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 7Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 8Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 9Je vernosť kapely Cradle Of Filth svojmu štýlu dobrou voľbou? (recenzia) - 10