Katarzia je pojem vypracovaný Aristotelom, ktorý ju definuje ako duchovné očistenie, ku ktorému dochádza cez prežívanie umeleckého diela a stotožnenie sa s ním. Úprimne povedané, vďaka novému albumu zmŕtvychvstalých GLOOM sa necítim o nič čistejší, zato som bohatší o jeden fantastický album, ktorý pretáčam doma, v aute aj cestou do práce jedna radosť. Viem si však predstaviť dôvody, prečo títo matadori domácej scény nazvali svoju fošňu Catharsis. V istom zmysle skutočne ide o očistu kapely alebo o nový začiatok, ak chcete. Po rozpade melodic deathmetalových Insepultus to vyzeralo tak, že bubeníkovi Jussymu nič nebráni v tom, aby svoju (dovtedy) bokovku Gloom rozbehol na plné obrátky, no napriek tomu sa tak nestalo. Aby sme to skrátili (alebo, ako hovoria anglicky hovoriaci, long story short), Gloom po vydaní debutu Nostalgia upadli na 10 rokov do kómy, z ktorej sa preberajú, zdá sa, v plnej sile.

Všeličo naznačoval už singel vypustený pred rokom. Souls Walk Apart zároveň otvára nový album a ťažko si predstaviť lepší štart. Akoby žiadna dekádu dlhá pauza ani nebola. Našľapané tempo, šťavnaté gitary jemne podkreslené klavírom a v slohách dokonca aj organom sú presne to, prečo sú Gloom považovaní za hviezdu melodického undergroundu. Absolútnou trefou do čierneho bolo angažovanie speváka Martina Pazderu (ex-MetalCranium, ex-Ashes). Jeho barytón nie je nepodobný Mariánovi Dračovi od ďalších gotikov Frown, ktorý ako hosť naspieval prvý album. Na rozdiel od neho však Martin nemá v hlase toľko pátosu, hlboké polohy u neho znejú prirodzenejšie a hlavne – má o poznanie lepšiu angličtinu, čo v prípade debutu bol jeden z mála šrámov na inak skvelej nahrávke.

Pokračuje sa vo voľnejšom tempe so skladbou Heart Dead Remains, v ktorej sa len potvrdzuje, že Gloom sú machri na refrény, ktoré by im závidela hocijaká power/speedmetalová kapela, čo do chytľavosti a zapamätateľnosti. Ten najlepší si títo Sabinovčania nechali pre položku č. 4, ktorou je tklivá Lillyann. V nej si ženské party strihla Natália, ktorá bande istý čas vypomáhala na koncertoch. Po tomto zdrvujúcom náklade melanchólie by sa niekomu mohlo zdať, že Gloom to s tým cukrom trochu prehnali. Ranou rovno medzi oči tak je trojminútová vypaľovačka No One Ever, ktorá je síce agresívnejšia ako všetky ostatné, ale akoby to bolo na úkor melódie, ktorá sa po opakovaných vypočutiach javí byť trochu prvoplánová. Všetko sa vracia do starých koľají s Fatal Trust s úžasnými klávesovými registríkmi a ďalším krásnym refrénom. Po akustickom atmosférickom intermezze Catharsis nasleduje ešte epická posledná kapitola The Last Chapter a zrazu je po všetkom. Nie, toto predsa nemôže byť koniec! Žiaľ, dobrého veľa nebýva a po necelých tridsiatich piatich minútach je potrebné opäť stlačiť play a dať si celé číslo ešte raz (dvakrát, trikrát...).

Gloom evidentne starostlivo zvážili, čo sa napokon na comebackový album dostalo a čo ostane v zásuvke. Na Catharsis nenájdete vatu, len akurátnu dávku emócií, melanchólie, v ktorej sa budete s chuťou rochniť ako sviňa v blate. Hudobné výkony sú na veľmi solídnej úrovni, predovšetkým gitarová hra Igora Tinaka si zaslúži vyzdvihnutie, pretože ten dokázal do sól vložiť niečo, čo v poslednej dobe u rockových, prípadne metalových gitaristov chýba. Igor do nich vložil dušu. Nie sú to náhodne nahádzané tóny, ktoré sa harmonicky hodia k danému akordu, ani bezobsažná promenáda päťdesiatich techník zahraných za tridsať sekúnd. Sú dokonale integrovanou súčasťou každej piesne, žijú vlastným životom, ale zároveň dopĺňajú náladu songov. Mimochodom, Igor tiež nahral všetky klávesové party, ktoré na albume počujete.

Takto má vyzerať veľkolepý návrat. Bez kompromisov, bez zbytočného naťahovania poslucháča, len čistá esencia muziky, ktorej kapela verí a robí ju najlepšie, ako sa dá. A to je sakramentsky veľa aj v dnešnej dobe.

Gloom - Catharsis (recenzia) - 1 Gloom - Catharsis (recenzia) - 2 Gloom - Catharsis (recenzia) - 3 Gloom - Catharsis (recenzia) - 4 Gloom - Catharsis (recenzia) - 5 Gloom - Catharsis (recenzia) - 6 Gloom - Catharsis (recenzia) - 7 Gloom - Catharsis (recenzia) - 8 Gloom - Catharsis (recenzia) - 9 Gloom - Catharsis (recenzia) - 10