Dal som si trochu načas. METALLICA vyslala do sveta svoj desiaty počin už pred vyše dvomi mesiacmi. Chcel som počuť reakcie metalového sveta a medzitým si vytvoriť svoj názor. Hardwired... To Self-Destruct už kapela hráva aj na koncertoch, výnimkou nie je 6 kúskov počas večera. A nie je to album na jedno vypočutie. Aj po piatom raze nachádzate na albume nové a nové momenty, ktoré vás uchvátia. Možno zopár skladieb preskočíte, ale k väčšine sa opätovne vrátite. Aký je teda najnovší zárez v diskografii? Azda najčastejší názor je, že najlepší za posledných 25 rokov. Áno, Hetfieldov spev určite najlepší je, a to minimálne za posledných 15 rokov. Slabota na St. Anger bola vystriedaná ľahkým nadpriemerom na Death Magnetic. Lenže tentokrát sa James prekonal, a to nielen ako spevák, ale aj ako autor - zložil viacero vydarených melodických refrénov. Z albumu je v tomto smere cítiť snahu o originalitu a nevykrádanie samých seba.

Ako prvú sme mali možnosť počuť rýchlu skladbu Hardwired. Energický mix thrashu a punku niesol v sebe potenciál osloviť, ale nestalo sa tak, ako možno Metallica očakávala. Reakcie boli rozporuplné, niekto skladbu chválil, iní ju zatracovali. Oveľa lepšie dopadla Moth Into Flame a metalový svet sa zhlboka nadýchol.  Netrvalo ale dlho a mnohí hovorili o priemernom albume, hovorili o tom, že Black albumom sa skončila invencia kapely, ktorá je dnes už za zenitom a hrá len pre peniaze... Avšak jedným dychom (občas trochu neochotne) dodávali, že ide o najlepší album za posledných 25 rokov.

Nadšených fanúšikov je ale dosť. Mnohé skladby sú rozhodne počúvateľné a zaujímavé, počnúc Atlas, Rise! (čiastočný návrat k prvým trom albumom), Now That We’re Dead (nestratila by sa na Black albume), Dream No More (silne evokujúca časy Load/Reload), Halo On Fire (jemná akustická sloha nemá chybu), Confusion (z môjho pohľadu typická Metallica, ako ju máme radi), Here Comes Revenge (so zaujímavým Hammettovým sólom) či najmä záverečný thrashový vypaľovák Spit Out The Bone (prvky punku jej dodali ten správny šmrnc). Všetky tieto songy v sebe nesú pozoruhodné hudobné nápady. Zvyšných pár kúskov sa príliš nevydarilo ani pocta Lemmymu Kilmisterovi Murder One. Album je väčšinou hraný v strednom tempe, najviac pripomínajúci časy albumov Load/Reload, no tieto kvality nového albumu nedosahujú, najmä čo sa týka melodickosti a skladateľskej zručnosti. Aj na Hardwired... To Self-Destruct to síce Hetfield s Ulrichom občas prehnali so stopážou a v niektorých skladbách sa topili v bahne nevýrazných rozťahaných „pochodových“ riffov, ale väčšina albumu je kompaktná a dobre sa počúva.

Lenže zrejme nie každému. Tisíce pseudofanúšikov (niektorí album ani nedopočúvali do konca) si opäť raz kopli do Ulricha (a urobili by to, aj keby album nepočuli). „Hovorca“ kapely, nenávidený za aféru Napster či za najhorší zvuk „virblu“ všetkých čias (St. Anger), nebol ušetrený ani tentoraz. Obdivovatelia hyperrýchlych bubeníckych dvojšľapiek či monumentálnych „prasopalových“ temp vyjadrili s úsporným Ulrichovým „bum-čvach“ opäť nespokojnosť. Lenže tým pádom už takmer 30 rokov počúvajú tú nesprávnu kapelu a plačú na nesprávnom hrobe... Metallica už dávno nehrá čistý thrash, je to ich voľba, netaja sa tým a do rockových vôd zachádza úmyselne. Je nad slnko jasné, že ak by odklon od thrashu nenastal, Black album nikdy nezaznamenal ten megaúspech, aký dosiahol. A Ulrich nabubnoval najnovší album presne v štýle, v akom chcel album mať.

Kirkovi Hammetovi sa musí „čkať“ skoro ako jeho súputníkovi Larsovi Ulrichovi. Takmer každý metalový fanúšik si s ironickým úškrnom uťahoval zo sci-fi príbehu, ako Kirk stratil telefón, kde mal nahratých 250 vlastných riffov. Samozrejme, nezapamätal si ani jediný, a tak ako spoluautor nefiguruje v žiadnej skladbe. V konečnom dôsledku nie je podstatné, či je to pravda alebo nie, ale že sa o novom albume hovorí. Hoci aj týmto spôsobom. Hammettove sóla nie sú zlé, fanúšikovia dostali od neho pomerne štedrú porciu očakávaného menu, ale možno keby Kirk občas vypol „wah-wah“, neuškodilo by to.

Zdatný inštrumentalista Rob Trujillo sa ako vždy „teší“ najmenšej pozornosti, niekoľko fanúšikov si však všimlo, že na albume je konečne počuť aj basgitara - prvé náznaky bolo badať na Death Magnetic.  Keď už sme pri tomto albume, pomerne frekventovaný je názor, že najnovší album je oveľa lepší ako jeho predchodca z roku 2008. Naživo sa skladby z tohto albumu neuchytili, do dnešných dní ako-tak prežil snáď len The Day That Never Comes.

Metallica zvláda manažment stále na výbornú. Za geniálny ťah sa dá považovať natočenie videoklipu (viaceré sú ozaj vydarené) ku každej skladbe z nového albumu. Manažment kapely (firmy) sa povzniesol nad deklarovanú finančnú stratu pri filme Through The Never a Metallica sa rozhodla investovať do klipov. A rozhodla sa správne. Mozog kapely Ulrich už dávno pochopil, že videoklipy sa z telky presunuli na YouTube. Masívna kampaň urobila svoje a aj tento fakt prispel k tomu, že album Hardwired... To Self-Destruct kraľoval mnohým rebríčkom predajnosti nosičov.

Kam kráča gigant Metallica? Budeme na nový album čakať opäť 8 rokov, či tentoraz dokonca viac? Hetfield sa ale vyjadril, že svoj najlepší album ešte nenahrali a že by chcel, aby čakanie bolo kratšie. Lenže tentoraz sa nám čakanie oplatilo. Hardwired... To Self-Destruct sa vydaril.

Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 1 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 2 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 3 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 4 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 5 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 6 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 7 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 8 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 9 Desiaty album legendy menom Metallica sa vydaril. Alebo nie? (recenzia) - 10