Ak je pre vás Walk This Way od Run D. M. C. a Aerosmith tým najdivokejším žánrovým presahom, aký si viete predstaviť, ani sa neunúvajte čítať ďalej. Na Schizoemphatic, debute zoskupenia STEVE MISIK & Co., sa toho totíž deje omnoho, omnoho viac a bez otvorenej mysle sa veru ďaleko nedostanete.

Už samotná forma našepkáva, že nepôjde o bežný album zo slovenských končín. V podstate žiadne dve z desiatich skladieb (vrátane kratučkého intra Radio) nie sú dielom rovnakej kreatívnej skupiny. Spevák a gitarista Števo „Steve“ Mišík si na svoju albumovú prvotinu prizval rôznych hostí, kapacity vo svojom „odbore“, aby tak do poslednej bodky naplnil svoje predstavy o tom, ako má vyzerať poriadna žánrovo neohraničená, ale predsa len najmä rocková hudba. Takéto kolaborácie rozhodne priniesli svoj efekt. Tu sa objaví výpomoc v podobe neprvoplánového textu, tam si zahosťuje hráč na cajon, zaznie aj altový saxofón, hammondky a v poslednej skladbe mi už ,,odpálilo dekeľ" definitívne, pretože mongolský hrdelný spev je nielen všeobecne trestuhodne málo známy spôsob dolovania zvukov z tela, ale v slovenskej hudbe si pravdepodobne odbil svoju premiéru.

Nie je to však len experiment pre experiment. Naopak, tak nejak by aj mohol vyzerať moderný progresívny rock v tom dobrom zmysle slova. Odvážny, slobodný, hravý, avšak s vlastnou pečaťou. Hitovka (ak tak niečo na tomto albume možno nazvať) My Waves obstaráva úvod a je naozaj asi zo všetkých pesničiek najprístupnejšia, s veľmi príjemnými vokálnymi linkami v refréne. V nich sa pekne ukazuje, že Števo je výborný spevák, aj keď jeho trochu nosový prejav nemusí sadnúť každému. To nasledujúca Shadows jasne deklamuje, o čom tento album je – o skúšaní nového. Naozaj nehovorím od veci. Alebo ste už niekedy počuli kombináciu flamenco a metal? Nie, nesrandujem. A žarty odložil bokom aj Steve, pretože to nie sú šialené nezmyselné skoky od štýlu k štýlu. Tieto dva svety sú prepojené s takou samozrejmosťou až človeku príde vlastne divné, prečo to už dávno nie je bežná vec.

Ďalšou pozoruhodnou položkou je piata May. Áno, je to už viac jazzík ako rock, ale kto by odolal tomu milovaniu sa so slovami, kde po každom verši kontruje už spomínaný altový saxofón? Ťažko si však túto skladbu budete spievať spolu s Mišíkom, pretože je jednak bez nejakého chytľavého momentu a jednak sú jednotlivé melodické segmenty úplne nezávislé od tých predošlých. Predstavte si voľný verš v zhudobnenej verzii. Aj tak je však na tom čosi tajomné, a teda príťažlivé.

Aby to však nevyzeralo ako zaplatený promo text; niekedy sa tá vokálna neviazanosť vymkne spod kontroly, čo je príklad takej Who Cares. Tá má síce, paradoxne, niečo tak komerčné ako refrén, ale skladba ako celok pôsobí dojmom, že sa na kolene zbúchala muzika k textu bez toho, aby sa ktokoľvek obťažoval dať jej nejakú formu a nezachránia to ani harmonické viachlasy.

Steve pritom dokazuje, že vie skombinovať aj náročnosť s prístupnosťou. Zoberte si takú dvojicu I'm Here a Papluhy. Prvá je nasiaknutá feelingom Divokého západu, riadne heavy záležitosť doplnená príjemnými drobnosťami ako úder zvonu či bluesové slidy na gitare. Tá druhá je zas jediná po slovensky spievaná skladba a čo by to bolo za slovenskú pesničku na takomto variabilnom albume, keby v nej neboli použité echt slovenské nástroje ako fujara, drumbľa či husle. Naviac, ani text nemôže asi lepšie opisovať tú našu náturu. Výborná vec.

Výborný je aj celý album, hoci napriek krátkej stopáži nie je vôbec jednoduché sa cezeň prehrýzť. Jedno vypočutie je nič, to je, akoby ste ovoňali steak a nezahryzli sa doň. Pri dvoch sa pomaličky začínate chytať a ten tretí vám konečne začne pred očami (či skôr pred ušami) kvitnúť ako slnečnica. A s každou ďalšou rundou vám príde Schizoemphatic farebnejší a mnohotvárnejší. Ale hudba na každý deň to rozhodne nie je.

Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 1Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 2Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 3Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 4Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 5Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 6Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 7Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 8Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 9Čo všetko možno zmiešať s hard rockom? (recenzia) - 10