Nič. Absolútne nič. Vedeli ste vôbec, že česká rocková legenda KERN má nový album? Nevadí, ani ja nie. Zlá správa pre Kern je, že som ich kariéru nikdy nesledoval, aj keď tie najväčšie hity mi aspoň niečo hovoria. Preto čitateľom nedokážem povedať, čo vlastne poldruha dekády kapela robila, keď sa zmohli iba na jeden živák a DVD so všetkými videoklipmi. Koncertovali? Boli de facto nefunkční? Vzhľadom na absenciu informácií o akýchkoľvek aktivitách spred roku pána 2016 sa prikláňam skôr k druhej možnosti. Po rôznych personálnych výmenách ostali v kapele dvaja pôvodní členovia – tlčmajster Karel Vodička a krotiteľ strún Jaroslav Karásek. Novinku Hrnu to k tobě natočili Kern ešte so sólovým gitaristom Antonínom Vodičkom, avšak v súčasnej zostave ho už nahradil Robi Křupka.

Dobrá správa je, že nový album je vynikajúci. 35 minút ubehne ako voda a úplne bez problémov si ho s chuťou môžete dať niekoľkokrát znova bez toho, aby sa vám zunoval. Povinné a zasa raz zbytočné intro sa preklenie do titulnej, skôr pomalšej skladby s harmonickým riffom a akustickými slohami. Páči sa mi, že sa album rozbieha skôr pozvoľna, iné kapely vyložia všetky tromfy hneď na začiatku a neraz to potom býva už len čakanie na koniec. Celej fošni velí parádny vokál nového frontmana Michala Konečného, okrem iného aj speváka dnes už síce v podstate neaktívnej, ale svojho času veľmi populárnej moravskej bandy Regon, v ktorej pôsobil aj už spomínaný Tonda Vodička. V Michalovom hlase počuť, že v minulosti ho teda nešetril, a to je dobre, pretože mu to ostalo. Je silný a zastretý, ale znie prirodzene. Akurát sa mu niekedy vo vyšších polohách „e“ zlieva do „a“, ale dá sa na to zvyknúť. Nie je to žiadna katastrofa, len som to jednoducho zachytil, napríklad v skvelej, dvojkopákmi podporenej štvorke Hlas (tá sa objavila už na prvotine ...od narození z roku 1990, nová verzia si však rozhodne hanbu nerobí). Je to zvláštne, pretože napríklad v nasledujúcej koncertnej tutovke Nejlepší ženský spieva rovnako vysoko a podobný jav tam neevidujem.

Moje nadšenie nemá konca-kraja, keď konečne zasa raz počujem kombináciu nádherná balada vs. čeština, čo je prípad tklivej Moje prohry. To sú zaručené zimomriavky. Keď Michal v druhom refréne začne spievať o oktávu vyššie, pridajú sa sláky a jednoduché, ale o to efektnejšie dvojsólo, je vymaľované, toto sú nefalšované deväťdesiatky tak, ako ich mám rád. Ak majú Kern okrem písania chytľavých rockových hitov na niečo talent, tak je to schopnosť gradovať piesne. O každej sa dá povedať, že je z produkčného hľadiska poctivou robotou. Nenásilné prechody či nenápadná vyhrávky možno nie sú na prvé počutie také dôležité, ale fajnšmeker ich ocení, pretože vďaka nim je nahrávka vzdušná, zakaždým lákavá a umocňuje už beztak mimoriadnu dynamiku. Skrátka, Kern sú páni muzikanti. Nepotrebujú to však teatrálne predvádzať, radšej svoj um sústredia na to, aby zneli skutočne ako dobrá kapela a nie ako kvintet zručných inštrumentalistov, ktorí sa náhodou zišli v štúdiu.

Lyrická zložka je kapitolou samou osebe. Tú si v pomere 3 ku 6 (alebo 1 ku 2, ak by niekoho iritovalo, že som to nevykrátil) podelili Slavomír Fric s Kerňákmi. Prevažuje téma nežného pohlavia, našťastie sú texty oprostené od trápnych chvastaní sa o tom, koľko slečien preliezlo niečou posteľou. Naopak, sú to úprimné výpovede zrelých chlapov, ktorí si už čo-to zažili a keď treba, neváhajú si vysypať na hlavu kýbeľ popola (nedá mi opäť sa nevrátiť k už spomínanej geniálnej balade, ale v tomto ohľade je príkladná aj titulka). A vo svojom minimalizme veľkolepé finále Na doživotí má až abstraktný feeling a je akosi pochmúrnym záverom inak veľmi živej a pozitívnej nahrávky.

Hrnu to k tobě sa do mňa nahrnulo na prvú šupu a ja nevidím jediný dôvod, prečo im tam netresnúť deviatku. Desať to bude vtedy, keď mi Kern doprajú aspoň jednu rýchlovku na spôsob Miss Aut z debutu. Kluci, jen tak dál!

Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 1Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 2Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 3Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 4Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 5Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 6Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 7Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 8Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 9Čo spraví s kapelou 15 rokov albumových suchôt? (recenzia) - 10