Ektomorf – Aggressor: brutalita od našich južných susedov má (skoro) nemennú tvár (recenzia)

Internet, nástroj zabezpečujúci prístup k čomukoľvek a kedykoľvek. Hranice poznania sa rúcajú, tradície a zaužívané prvky sa dostávajú na druhú koľaj, čo určite platí aj v metalovej/rockovej hudbe. Dnes už nie je v móde hrať stále svoj štýl, ale neustále sa rozvíjať. Najjasnejším príkladom je Linkin Park, ktoré po dnes už legendárnom začiatku kariéry s albumami Hybrid TheoryMeteora stále zjemňovali, niekam sa chceli posúvať, a tak sa nakoniec posunuli do vôd komerčných, kde sa im síce darí z globálneho hľadiska viac než kedykoľvek predtým, no väčšina fanúšikov z klubu milovníkov tvrdšej hudby na LP zanevrela. S kapelami vyvíjajúcimi sa stále inam by sme tu boli ešte veľmi dlho, to ale nie je predmetom týchto riadkov. Samozrejme, na vývoji nie je nič zlé, len je občas dobré si pripomenúť, že stále existujú skupiny, ktoré sa držia svojich koreňov a idú si to „svoje“. V tomto prípade nebude reč o nikom inom, než o kapele EKTOMORF vedenej Zoltánom „Zolim“ Farkasom.

Ektomorf je maďarská groove metalová kapela a na rok 2015 si Zoli a jeho spoločníci pripravili v poradí 11. štúdiový album s názvom Aggressor. Srdcom a mozgom skupiny je od jej vzniku spevák, textár a gitarista Zoltán Farkas a jeho družina sa s nepravidelnosťou strieda od albumu k albumu. Kapelu si tak vychováva v podstate sám a väčšina majstrovstva je na jeho pleciach. To sa odzrkadľuje aj na celkovom výsledku pôsobenia skupiny. Má jasne definované základy, z ktorých sa nevybočuje, a to sa týka hudobnej aj textovej stránky. V inštrumentálnej časti dominujú ťažké gitarové riffy doplnené vždy hlasnými a mohutnými bicími, no a neodmysliteľnou súčasťou je groowlový vokál. Melódie lahodné uchu v tomto svete jednoducho nemajú miesto. Keďže má jadro kapely cigánske korene, sem-tam sa objavia tematické vsuvky ako dedinské spevy, rozprávanie najstaršej členky dediny či cigánske vybrnkávačky na gitarách okorenené plačlivým nárekom.

Je to práve rasa a prostredie, kde Zoltán vyrastal, ktoré boli hlavnou príčinou vzniku kapely, čo sa odzrkadľuje aj v textoch. Tie sú, na prekvapenie, v drvivej väčšine v angličtine. Tá nie je nijak náročná a ak sa poslucháč dokáže prelúskať brutálnym groowlom, môže Ektomorf poslúžiť ako výborný nástroj pre samoukov, ktorí si v piesňach precvičia rôzne anglické slovíčka, jednoduché, zväčša nerozvité vety a ako príjemný bonus si vypočujú obľúbenú hudbičku. Textová stránka sa zameriava na rasové problémy, segregáciu obyvateľstva, ťažké životné podmienky, nenávisť, spoliehanie na seba samého a pod. Iný v tomto ohľade nie je ani Aggressor.

Ten obsahuje 14 skladieb a zaručuje poriadny „nářez“ plný nadupaných pasáží tak, ako je na maďarských diablov zvykom. Osobne sa na Ektomorf rád pozerám ako na „tvrdý rap“. Spevák si nedáva servítku pred ústa, káže o veciach zo svojho pohľadu ako zmyslov zbavený a venuje sa zlým pomerom, v ktorých vyrastal. Takisto je apoliticky naladený, priamočiary a jednoducho si pýta za svoje vystupovanie a prejav poriadnu výmenu názorov, možno zmiešanú s fyzickým kontaktom.  Taký „repík zn. underground“, nie?

Playlist:

1. Intro – 0:45
  2. I – 3:49
  3. Aggressor – 2:35
  4. Holocaust – 3:56
  5. Move On – 3:04
  6. Evil By Nature – 4:22
  7. You Cant Get More – 3:21
  8. Emotionless World – 3:26
  9. Eastside – 4:16
  10. Scars – 3:42
  11. Damned Nation – 2:38
  12. You Lost – 2:56
  13. You Are Not For Me – 4:50
  14. Memento – 3:03

Aggressor v podstate nijak nevybočuje z radu ďalších albumov od Ektomorfu, možno je o čosi viac brutálnejší, ale inak sa drží predpísanej šablóny, ktorou si kapela alias Zoltán Farkas razí cestu už niekoľko rokov a vyzerá to tak, že sa jej vôbec neplánuje vzdať. Stručne a jasne, keď má vyjsť nový album, vždy viem, čo dostanem. Na jednej strane sa teším, pretože mám skupinu Zoliho a spoločenstvo kapely naozaj rád, no na strane druhej si poviem, že aj keď si album nevypočujem hneď, ako vyjde, môžem tak urobiť aj o niekoľko mesiacov a o nič výrazné neprídem. Z toho mi vychádza polovičné hodnotenie, no za mierne pritvrdenie po hudobnej stránke (ak je to ešte vôbec možné) a priamočiarosť sa miska váh u mňa prikláňa k pozitívam.

Prečo si vypočuť album Aggressor?

– už tradične je to brutalita so známym zvukom

– poteší skalných fanúšikov kapely a priaznivcov hudby, ktorá sa nemení od albumu k albumu