Grog. Alkoholický nápoj pozostávajúci z rumu a horúcej vody. Definícia, ktorá sa asi každému spája s dlhými zimnými večermi. Ale čo ten hudobný GROG? Ten by sme mohli definovať ako poctivý melodický hard rock z českého Bohumínu, ktorý poteší určite každého zarytého oldschoolového fanúšika klasického rocku.

Priznám sa, že o tejto českej pätici muzikantov som donedávna nepočul, ale keď som dostal do rúk ich najnovšiu dosku Mona Lisa ze Stodolní, očakával som veľa už len kvôli pútavému názvu a nemenej zaujímavému artworku. A doska, veru, nesklamala ani na prvé počutie.

Na tomto albume nájdete mnoho klasických hardrockových vypaľovačiek plných silných riffov. Medzi takéto skladby patrí hlavne titulná skladba s poriadne ťažkým zvukom Mona Lisa ze Stodolní, ale napríklad aj piesne ako Zlatokopka, Tak máme, co jsme chtěli, Navždy ztracená a feeling, aký do hudby vedia dostať hlavne veteráni AC/DC vás ohromí v skladbe Dávno tě znám. Celkovo ma na tomto albume slušne ohúrila práca s gitarami. Zaprášeným rockovým riffom dávajú svojou prácou s gitarami páni (respektíve Páni s veľkým P) muzikanti nový život a naozaj som si už dlho takto neužil hudbu „iba“ pri jej počúvaní z CD. Za zvukov sólovou gitarou pretkanej piesne Zubatá by sa určite i mnohí z vás prichytili, že sa im v rukách znenazdajky objavila air-guitar.

Refrény skladieb Pod vlajkou z překřížených hnát, Příběh PantheraBlanka budete z hlavy dostávať tiež určite veľmi dlho. Chytľavé melódie a vokály správne zasadené do spevu frontmana s pravým rockovým hlasom vás nenechajú chladnými. Ale aby ste sa počas necelej hodiny počúvania kvalitnej hudby až tak veľmi neunavili, kapela medzi pätnásť skladieb (z ktorých dve by sa dali nazvať introm) zaradila neobvykle až štyri pomalšie kúsky. Pomer štyri k deviatim sa ale v tomto prípade javí ako úplne vhodný. Balady sú vsadené medzi rýchle skladby veľmi šikovne a určite sa ani počas nich nebudete nudiť. Veď skladba Vzdávám se tvým rtům s nádherným zvukom gitary a silným rytmickým refrénom nadchne určite aj nejedného horkokrvného metalistu.

V piesni Dál mizím s tebou si zas máte možnosť vypočuť, ako znie spevákov hlas, i keď mu kontruje dámsky vokál. Navyše kapela v tejto skladbe zas a znova potvrdzuje, že má talent na chytľavé refrény rovnako ako aj v gitarovej balade Bloudím v tobě dál. Posledný „slaďák“ v podobe bonusovej skladby Zůstal sám je dokonalou bodkou za celou touto rockovou parádou. Zvuky celého symfonického orchestra v kombinácii s organom znejú naozaj veľkolepo a epicky. Až do konca skladby som si ani neuvedomil, že tam nezazneli vlastne žiadne gitary a, veru, tam ani nechýbali. Po muzikantskej, speváckej, aranžérskej, grafickej a hlavne zvukovej a textárskej stránke skutočne skvele zvládnutá doska. Na záver ešte treba kladne ohodnotiť, že aj v dobe, kedy sa všetci snažia preraziť za hranicami svetovým jazykom, títo páni ostávajú verní svojej materinskej reči, ktorá sa k takejto hudbe skutočne hodí a dodáva jej to pravé čaro.

Neviem ako vám, ale mne Grog zachutil veľmi a dúfam, že ich budem mať možnosť čoskoro vidieť a počuť i naživo, napríklad aj tu u nás na Slovensku. V každom prípade si ich vypočujem s radosťou aj mimo dlhých zimných večerov pri grogu. A napriek tomu, že neviem, čo riskujem, neodpustím si na záver poznámku, že po stránke hudobnej kvality Grog zahreje určite lepšie, než akýkoľvek Kabát...

Chutí vám Grog? (recenzia) - 1 Chutí vám Grog? (recenzia) - 2 Chutí vám Grog? (recenzia) - 3 Chutí vám Grog? (recenzia) - 4 Chutí vám Grog? (recenzia) - 5 Chutí vám Grog? (recenzia) - 6 Chutí vám Grog? (recenzia) - 7 Chutí vám Grog? (recenzia) - 8 Chutí vám Grog? (recenzia) - 9 Chutí vám Grog? (recenzia) - 10