Ak vám jednoduchý, no úderný názov TEN nič nehovorí, pre vaše vlastné dobro by ste to mali čo najskôr napraviť. Sedemčlenná posádka, ktorej už 22 rokov velí kapitán Gary Hughes, patrí totiž svojou kvalitou momentálne medzi absolútnu špičku ak nie svetovej, tak aspoň európskej AOR scény. Keď sa táto formácia prebrala v roku 2011 po päťročnej hibernácii opäť k životu, veľa nádejí na úspešný reštart kariéry som im nedával, lebo album Stormwarning bol všetko, len nie návrat v plnej sile. Asi to bolo iba skúšanie trpezlivosti verných fanúšikov, koľko omáčky sú ochotní zjesť, kým im páni naservírujú poriadny steak. Našťastie od tohto naťahovania rázne upustili a ostatné tri albumy boli nefalšovaný a patrične dráždivý melodický hard rock prešpikovaný hitmi, aké dokáže zložiť iba Mr. Hughes.

Najnovšia fošňa Gothica je trinástym zárezom a ani zďaleka nemožno povedať, že by mal byť nešťastným. Akurát je – tak ako kapela avizovala pred vydaním – o niečo temnejším materiálom. Na obale sa aj tentokrát vyníma fešná slečna obklopená výjavmi z jednotlivých skladieb. Už tie naznačujú, že pôjde minimálne z textového hľadiska o nie úplne optimistický, ale o to lákavejší počin. To je však ale asi jediný atribút, ktorý možno považovať za „temnotu“, pretože z hudobného hľadiska tu vlastne máme tradičných (respektíve tradične skvelých) TEN so všetkým, čo od nich poslucháč očakáva. Mám na mysli silné refrény plné zborových spevov a vyhrávok, skvelú inštrumentálnu zručnosť všetkých muzikantov, vkusne naaranžované balady s akurátnou mierou cukru a hlavne, a to ma teší najviac, stále evidentnejšie heavymetalové vplyvy. Samozrejme, s tými to TEN nepreháňajú, keďže Garyho mäkko znejúci hlas sa na to ani veľmi nehodí, ale predsa len, tie občasné dvojkopáky, zvuk gitár aj ostrejšie riffy sú príjemne sa počúvajúcim dôkazom toho, že aj v melodickom rocku sa dá prísť s niečím neokukaným bez toho, aby ste zapreli samých seba.

Napriek vyššie spomenutému sa však Gothica od svojich predchodcov v niečom líši. Ťažko povedať, nakoľko to bol zámer a nakoľko náhoda, faktom však je, že niektoré momenty majú neskutočne vábny osemdesiatkový feeling, ktorého sa nie a nie nabažiť. Len si vypočujte takú Travellers, tej úvodnej vyhrávke v kombinácii s elektrickým pianom by neodolali ani Foreigner vo svojich najlepších časoch. A tie jemne progresívne chúťky v sedemminútovej Man For All Seasons, veľkolepom príbehu o Henrichovi VIII., posúvajú TEN v mojich očiach na pomyselný Olymp melodickej scény a vôbec by som sa nečudoval, keby na tróne sedel Gary Hughes. Ten chlap nikdy nebol žiadna vokálna extratrieda, ale to, čo dokáže vyčarovať z tých dvoch oktáv, ktorými disponuje, vyráža dych. Zakaždým dokáže prísť s melódiou, ktorú si jednak dokážete bez problémov zahmkať spolu s ním už po prvom vypočutí a jednak nemáte ten blbý pocit typu „ale veď to tu už predsa bolo“.

Už viac-menej samozrejmosťou nahrávok týchto Britov je aspoň jedna skladba, ktorú od popu oddeľuje v podstate iba to, či priznáte, že to pop naozaj je. V tomto prípade ide o pieseň In My Dreams, ale to vám je taká skladba, že by ste pri nej mali chuť tancovať, aj keby hrala na vašom vlastnom pohrebe. Niečo podobné ako Another Rainy Day z geniálneho Heresy And Creed. Aj v tom tkvie sila tohto albumu. Dokáže spájať dva svety, ktoré síce nie sú od seba úplne ďaleko, ale predsa len sa ich obyvatelia na seba pozerajú väčšinou cez prsty.

TEN ani po vyše dvoch dekádach na scéne nestrácajú chuť dokazovať, že chytľavé sa vôbec nemusí vylučovať s premysleným a že vedieť, kedy ubrať z plynu, je ešte väčšie umenie než ho mať nonstop na podlahe. Drsné a pochmúrne texty čerpajú z literatúry a histórie, tie veselšie zo života obyčajného človeka a dokopy to funguje skvele. Album mení nálady ako chameleón farby a ani neviete ako, tá hodinka je odrazu preč. Obvykle ma nahrávky s podobne dlhou stopážou vedia ubiť bez ohľadu na to, či je to srdcovka alebo nie, avšak pri TEN sa na konci ďalšej skladby neviete dočkať toho, čo bude ďalej. Gothica je adept na album roka a už si to vypadnite pustiť!

Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 1 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 2 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 3 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 4 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 5 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 6 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 7 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 8 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 9 Bude trinástka pre Ten šťastným číslom? (recenzia) - 10