Španielski death metal/gore majstri AVULSED si pri svojom jesennom návrate do Európy na ich aktuálne piate kontinentálne turné nazvané Ritual Zombi Over Europe 2015 urobili 25. septembra zastávku aj v Bratislave, aby nám pripomenuli svoj výborný šiesty radový album Ritual Zombi a taktiež predstavili aj ich zbrusu nové EP Altar Of Disembowelment. Aby im nebolo na migrantmi preťažených cestách smutno, tak si so sebou priviezli ďalšiu južanskú krv v podobe brutal death/grind legendy z Talianska NATRON a deathmetalových veteránov z ďalekej Argentíny PRION. Natron sa môžu popýšiť napríklad aj prívlastkom Godfathers talianského death metalu a Prion sa pre zmenu zaraďujú medzi pionierov argentínskej deathmetalovej scény. Headlineri Avulsed, tak ako aj obe sprievodné kapely,  majú za sebou vyše 20 rokov skúseností na scéne a tento line up, kvalitný ako zrelé víno, sme si mohli vďaka Rest Of Noise productions vychutnať v hudobnom klube U Očka.


Piatok je vo všeobecnosti našincami považovaný za najpríhodnejší koncertný deň. Vo väčšine prípadov odpadajú výhovorky o rannom vstávaní do milovanej práce, a tak o účasti tentokrát rozhodujú hlavne rezervné financie vytrasené niekde z pod vankúša alebo podojené z domácej mulice. A keď už predsa len nejaké tie groše sú, tak je tam hlavne ten prioritný faktor chcenia. Disponujúc teda informáciami, že sa sem dobrovoľne, na vlastnú päsť a bez pomoci prevádzačov hrnú ľudia od Košíc, Prešova, Dolného Kubína, Močenku alebo aj z Rakúska, dostávam márnomyseľný pocit, že bude plný dom. Lenže faktory sú faktory a faktorov je vždy nejako príliš veľa...

Cestou na miesto činu opäť raz spoznávam nepredvídateľný a nepríjemný bazálny faktor zvaný počasie. Zima, hnusný studený dážď a obzvlášť niekoľko majstrov sveta v rally testujúcich aquaplaning na prvotriednych bratislavských cestách zvyšujú nedobrovoľnú koncentráciu nepramenitej kyslej vody z mlák na mojom ksichte a oblečení, pričom dáždnik mi pomáha asi tak ako stan proti delostrelectvu. Po príchode sa mám vďaka personálu klubu našťastie kde odstrojiť a môžem sa tak venovať potrebným záležitostiam.

Ako prví nastupujú na pódium Argentínčania Prion v zostave Marcelo Russo – bicie, Walter Barrionuevo – basa a Gregorio Kochian – gitara/spev. Nakoľko organizátor Cyprus mal nejaké cestovateľské patálie, ktoré ho zdržali, tak väčšina ľudí ešte len rieši vstup. Otváraciu Simulate & Hide tak sledujem len ja, zvukár a asi 3 ľudia postávajúci pri ňom. Najbližšie si asi zoženiem tričko s nápisom NEHRYZIEM, aby sa nebáli prísť bližšie pod pódium. A ak by som aj náhodou hrýzol, tak besnotu nemám. Našťastie počas nasledujúcich skladieb Power Obsessed z albumu Uncertain Process (2015), z ktorého sa hralo gro setu a Clouding The Waters z albumu Impressions (2008) sa počet zombie v publiku trochu rozrástol a ten najdivší dokonca nešantil len pod pódiom, ale miestami rovno na ňom. Ale aj tak nás stále bolo príliš málo, kedže aj od baru je počuť a vidieť, že? Prion to valia prevažne v rýchlych technických riffoch s klepačkami a aj keď len v trojici, tak je to slušný náter brutality. Miestami som z tej rýchlosti pekne rozpáraný a mám pocit, ako by ma niekto mučil zubnou vŕtačkou. A ako vravia chlapci z Buenos Aires: "Sme v časoch vojny, hladu, choroby a smrti. Čaká na nás dlhá a bolestná cestá, ku ktorej je pozvaná smrť. Smrť bude kráčať touto cestou a cestou vášho srdca. Takže zvuk bude viesť vaše kroky a ich zvuk je Prion... autentická sila death metalu..." Dobrý štart dnešného večera máme za sebou.

V nasadenom tempe pokračujú Taliani Natron a pri prvej skladbe By The Dawn Of The 13th je už aj priestor pod pódiom viac zaplnený a strhávajú sa viaceré tanečné a hopsajúce kreácie. Štvorica z Bari, menovite Max Marzocca – bicie, Domenico Mele – gitara, Dario de Falco – basa a Nico Fano – spev, to do nás pumpujú aj starinkami Morgue FeastLeechlord z prvého albumu Hung Drawn & Quartered (1997), ktoré striedajú Only Living Witness z albumu Rot Among Us (2009) a pískačková Flatline z albumu Livid Corruption (2004), takže je jasné, že dnešný set pozostáva z prierezu tvorby. Neprestajný technický death/grind atak si nachádza svoju kladnú odozvu v publiku čím ďalej viac a ako sa zlepšuje od skladby ku skladbe nálada, zlepšuje sa aj zábava pod pódiom a opäť miestami aj na pódiu. Natron dokazujú, že už toho majú za tie roky odohrané dosť a potvrdzujú svoju nepopierateľnú kvalitu. O záver sa postarali skladby Virus Cult z posledného EP Virus Cult (2014) a vynikajúca Rot Among Us z rovnomenného albumu... Concrete walls entooomb uus, come in and rot amooong uus... Výborný set, po ktorom zoškrabávam svoje pozostatky z barového pultu, zhruba 20 metrov oproti pódiu.

A ideme na očakávané finále v podobe jedného z najlepších španielských exportných artiklov tamojšej metalovej scény. Za zvuku krásneho intra Dawn Of Apocalypse prichádzajú na pódium death metal/gore majstri z Madridu, Avulsed, v zostave Erik Raya – bicie, Tana – basa, Jose Cabra – gitara, Juancar – gitara a Dave Rotten – spev a celý začiatok v štýle výborného albumu Ritual Zombi (2013) pokračuje skladbou Dead Flesh Awakened. Mne osobne najviac vyhovujú kapely hrajúce v pätici a hneď od začiatku som sa s úsmevom rád rozhýbal. Výborný hutný zvuk, skvelý kanálový growl Davida a tie parádne chorobné gore pasáže v strednotempách, často so zničujúcim dvojkopákom, ma dávali do extázy. Pod pódiom sa to melie z každej strany, pri melodických sólach sa tancuje a zopár skladieb si dávam rovno headbang battle s Walterom. Zaznievajú napríklad aj skladby ako staručká a pekne hnilobná Carnivoracity z rovnomenného EP (1994) alebo Gorespattered Suicide z rovnomenného albumu (2005), pri ktorej sa kývačky striedajú s circle pitom. Ale dnes sa veľmi nebehá, no skôr viac moshuje, keďže dlažba je vlhká, šmykľavá a dolámať sa až tak veľmi netúžime. Nakoniec, veď treba aj šetriť štátne financie a nie trepať sa do nemocnice sádrovať, v tábore v Gabčíkove sa ešte zídu. Rovnako tak aj pri Davidovej výzve na wall of death to bolo pre istotu také opatrné, ale dali sme to v rámci možností. No o chvíľu neskôr už pre zmenu skončil sám David nad hlavami fanúšikov. Veď aj Mohamed chodil vraj k hore, tak prečo by spevák neskočil medzi ľudí pod pódium? Dúfam len, že po tomto prirovnaní neskončím o pár dní niekde v priekope po dávke z kalacha... Ťažko vypichnúť najlepšie skladby, každá je výborná, no spomeniem ešte názvom zaujímavú Sick Sick Sex z albumu Yearning For Grotesque (2003) alebo vyhrávkovú To Sacrifice And Devour z nového EP Altar Of Disembowelment (2015). Ja som pri sete Avulsed chrochtal blahom a očividne som nebol sám, pričom si to patrične užívala aj kapela a nechala sa nahovoriť aj na prídavok. Vynikajúci set a zaslúžený aplauz pre matadorov.

 

Záverom snáď už len toľko, že to bola opäť raz vyborná akcia, mohli sme fotiť do aleluja, pokecať s kýmkoľvek z každej kapely a každý, kto bol, sa myslím dobre zabavil. No usporiadateľ by potreboval aspoň o 50 zombíkov viac, kedže dotiahnuť takéto kapely stojí nemálo financií a toto bola opäť raz čistá strata. Bolo nás cca 60 aj s muzikantmi, a to som raz opäť dúfal v nejakú tú stovečku... Lenže faktor počasie, faktor lenivosť, faktor iný koncert, faktor frajer/ka chce iný večerný program, atď. Koncerty sa robia pre ľudí a keď ľudia na koncerty chodiť nebudú, tak za nejaký čas sa už takéto akcie nepodujme robiť nikto. Nechcem moralizovať a spomínam to preto, lebo takéto faktory som dostával ako odpoveď na moju otázku, prečo si, dočerta, nebol/a, keď si sa na tú akciu tešil/a. Česť výnimkám. Vidíme sa nabudúce, ak teda časom nejaké budúce ešte vôbec bude a nebudeme musieť na klubovku cestovať do Prahy, ako to fungovalo pred pár rokmi...

 

PS: Za príspevok do fotogalérie patrí poďakovanie Jánovi Onďákovi a aby som nezabudol podstatnú informáciu: Dave Rotten odkazuje, že skladby 9, 12, 13 nehrali kôli časovému harmonogramu a pri 10 zaznela tá prvá možnosť z výberu. Že o čom točím? Tak kuk na galérku...