Metal na Slovensku ešte nezomrel. To je v skratke to prvé, čo mi prebleslo hlavou, keď som si po prvý raz pustil novinku Blacksun Flowers od zoskupenia DOGMA INC. Očarujúce na muzike, ktorú táto štvorica pánov robí, je to, že ju nedokážete zaškatuľkovať. Heavy? Thrash? Groove? Death? Prog? Ani jedno a zároveň zmes toho všetkého a možno ešte aj čohosi navyše.

Počas necelých päťdesiatich minút vás partia horkokrvných metalistov prevedie desiatkou skladieb a výmenou za váš čas vám dá možnosť v každej zo skladieb nájsť niečo iné, niečo svoje a ako bonus neutíchajúce kvílenie gitár. Pri tejto bande je naozaj ťažké demonštrovať určité hudobné postupy na skupinách skladieb, pretože každá jedna si žije „vlastný život“. Každá sa vyvíja a rastie s každou sekundou. Napríklad do skladby Devil Speed vás vovedie očarujúca farba ženského vokálu harmonizujúceho na spôsob tradicionálu. Ten postupne začnú rozbíjať bicie hrané do protirytmu a hneď na to máte pocit, že počúvate pravú blackmetalovú kapelu, ktorú preruší technická gitarová vyhrávka prerastajúca do coreovo znejúceho riffu. Shock Till You Drop otvára zase výsostne wyldeovská gitara, ale pocit, že vám to niečo pripomína, opäť po pár sekundách pominie. Záverečná Dead Man Walking prichádza s nádejou na mentálny strečing po metalovom zaberáku. Pár sekúnd tváriacich sa ako balada sa ale v jednom okamihu zmení opäť na gitarový šprint. Skladbu a aj celý album uzatvára príjemný akustický výdych.

A tak by sa dalo pokračovať o každej jednej zo skladieb na tejto skvelej doske. Vplyvy bratov Cavalerovcov, melodickejších „tvrďasov“ ako napríklad In Flames či rôznych thrashových legiend sú do originálnej koncepcie albumu zasadené tak vhodne, že kapele Dogma Inc. musíte jednoducho uveriť každú dobu a každý tón masírujúci vaše zvukovody.

Treba oceniť prácu všetkých členov kapely. Skvelé výkony muzikantov a aj voľba zvukov. Musím vyzdvihnúť hlavne zimomriavky spôsobujúci zvuk basovej gitary pred záverom skladby Devil Speed. Virtuózne sóla a rôznorodé rytmy si podávajú ruky s ťažkými riffmi, pri ktorých vám ručím za to, že svoje krčné svalstvo len ťažko udržíte na uzde. Spevák pracuje so svojím hlasom veľmi rôznorodo a vo všetkých polohách znie skutočne kvalitne. Rovnako kvalitné je aj aranžérske prevedenie všetkých skladieb, ktoré vás po celý čas držia v strehu, čo sa odohrá v ďalších sekundách. Veľmi zaujímavý a pútavý je aj artwork tejto dosky, za ktorým stojí Georgi a Moorning Art Design.

U kapely Dogma Inc. je zbytočné pátrať po subžánri, ktorý hrajú. Pravdepodobne taký nenájdete. Ale načo ho aj hľadať? Bez neho títo muzikanti poskytnú hudobné uspokojenie väčšej časti metalového osadenstva. Skvelá práca, páni.

Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 1 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 2 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 3 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 4 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 5 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 6 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 7 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 8 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 9 Aký metal hrá vlastne kapela Dogma Inc.? (recenzia) - 10