Chladné zimné večery a praskajúci krb. Toto určite nie je jedna z tých scén, v ktorej počujete zúriť deathmetalovú muziku. Toto je scéna, ktorá si pýta zvuk romantickejších klasických gitár. Ale čo s tým, keď inú ako rockovú hudbu naše uši neznesú? Riešenie predsa len existuje a má hneď dve mená.

Ben Woods, skvelý americký rockový a flamenco gitarista, tieto dva na prvý pohľad nespojiteľné žánre zlúčil v jeden originálny koncept, ktorý demonštroval napríklad aj na svojom albume Flametallica/Flametal Priest. Ten ohúri najznámejšími skladbami kapiel Metallica a Judas Priest, ktoré Ben pretvoril do výsostne akustických gitarových verzií vo flamenco aranžmánoch. Ben však nie je sám, ktorý má takúto originálnu záľubu. Okrem iných podobné experimenty stvára aj Holanďan Thomas Zwijsen. On nepochybne najradšej pretvára hity veteránov Iron Maiden. Nakoniec, môžete ho poznať aj z akustického turné Blazea Bayleyho. Navyše tejto legendárnej kapele už venoval celé tri svoje štúdiové albumy – sériu Nylon Maiden, po ktorých pomenoval aj svoju vlastnú značku gitár.

Títo dvaja zaujímaví páni spojili svoje sily už neraz, keď brázdili Európu so svojím Master Guitar Tour a nebolo tomu inak ani tento rok. Novinkou je však ich prvý spoločný album, ktorý dostal rovnako meno Master Guitar Tour. Takmer hodinové dielo plné zvuku (nielen) akustických gitár a (nielen) hitov známych rockových a metalových velikánov si určite nejeden z vás zamiluje. Skladby v podaní Bena a Thomasa naberajú nový rozmer a žijú úplne odlišným príbehom, ako vo svojich „tvrdých“ verziách. Vyniknú v nich úplne iné detaily a objavíte v nich aj to čaro, ktoré sa možno v hluku stratilo.

Album odštartovali azda najhranejšou skladbou z dielne kapely Helloween. Ešte som sa skutočne nestretol s tým, že ak kapela hrá coververziu skladby od Helloweenu, nebola by to práve skladba I Want Out. Ben a Thomas skvele vystihli veselú atmosféru skladby a ich prerábka vás núti usmiať sa a poklepkávať si do rytmu. Hneď po tejto hopsavej hecovačke nasleduje o čosi náročnejšie znejúci aranž skladby Wasted Years od velikánov Iron Maiden. Ten sa nesie v pomalom, ponurejšom tempe obohatenom o rôzne rytmické zvraty a flamenco prvky. Od tejto kapely ešte na albume nájdete aj nemenej kvalitnú skladbu Flash Of The Blade a evergreen Aces High. Album obsahuje dokonca aj sólovku Brucea Dickinsona Tears Of The Dragon. Tá sa azda najviac ponáša na originál, no i tak v podaní Bena a Thomasa vyznieva ešte o trochu baladickejšie a romantickejšie. Takmer sedemminútová pieseň ubehne v ich podaní ako voda.

Metallica je na albume zastúpená dvoma skladbami. Motorbreath vyniká veľmi zaujímavou technikou hry na španielku, ktorá vytvára skvelý gitarovo-perkusiový podklad. Druhou skladbou je opäť jedna z najhranejších skladieb tohto interpreta The Unforgiven. Ben a Thomas majú v talóne aj skladby od kapiel Judas Priest, Europe, Queen a iných, ale keďže sa na jednej doske nedá stihnúť všetko, ostatné rockové legendy sú na doske zastúpené ešte dvoma menami. Prvým z nich sú velikáni Kiss so svojou hymnickou skladbou God Gave Rock N‘ Roll You II a druhým sú thrasheri Megadeth a ich Holy Wars. Pri pohľade na zoznam skladieb som si skutočne nevedel predstaviť, ako táto pecka bude znieť. A jej riffy prenesené na nylónové struny španieliek znejú skutočne skvele. Je až neuveriteľné, čo všetko títo gitaristi dokážu dostať zo svojich gitár. Niekedy máte pocit, že im jednoducho nie sú známe technické možnosti ich nástrojov, tak idú nebojácne ďaleko za ich hranice. Výsledok je skutočne úctyhodný.

Tu sme s coververziami skončili a otvárame ďalšiu kapitolou tejto výnimočnej dosky, a to autorské diela Thomasa a Bena. Tie musíme ešte rozdeliť na tri maličké podkapitoly. Najskôr sú tu piesne Bena Woodsa Bird Of PreyDusk At 7. Prvá z nich je technickejšia, klasickejšia a cítiť v nej influencie flamenca, ktoré sú Benovi blízke. Avšak v druhej Dusk At 7 sa objavuje úplne odlišný, melodickejší a pre mainstreamovejšieho poslucháča zaujímavejší hudobný materiál. V tejto skladbe navyše zaznejú perkusie a dokonca aj basová a elektrická gitara. Napriek tomu skladba nenarúša koncepciu celého albumu. Práve naopak, je akýmsi príjemným osviežením.

Thomas zo svojich skladieb na dosku zaradil tak isto dva kúsky. Pieseň Estuary začína veľmi klasicky, miestami priam renesančne a pre ucho aj dosť náročne. Počas svojho plynutia sa však skladba zaujímavo vyvíja a technické časti sa v nej striedajú s harmonicky priamočiarejšími a rytmickejšími, ktoré musia očariť každého poslucháča. Druhou Thomasovou skladbou, a dovolím si tvrdiť, že jednou z jeho najlepších, je Tango On The Edge Of The World. Táto skladba je záverečnou a najvhodnejším možným zlatým klincom tohto inštrumentálneho veľdiela. Technická náročnosť popretkávaná šialenými behmi, no zároveň skladba vedená v rytme tanga so zaujímavými rytmickými zvratmi a harmonickými kontrastmi je hodná skladateľa, ktorý by sa určite mal zapísať hrubými písmenami do dejín klasickej i populárnej hudby.

Skladbu Sofia majú na svedomí obaja fenomenálni hudobníci. Je v nej cítiť osobitý cit oboch gitaristov, ich naoko rozdielne harmonické a rytmické cítenie, no rovnakú lásku k rockovej a klasickej hudbe. Muzikantsky sa jednoducho skvele dopĺňajú a táto skladba je tak viac-menej zhrnutím celej myšlienky a atmosféry ich spoločnej dosky.

Thomas a Ben si našu krajinu na svojich cestách očividne zamilovali. Slovensko totiž nikdy počas svojho turné neobídu. A to bez ohľadu na to, či už tu majú naplánovaný nejaký ten koncert alebo nie. Tento rok to bolo, bohužiaľ, bez koncertnej zastávky, ale dúfajme, že nabudúce sa stretneme na ich vystúpení v hojnom počte aj tu u nás. O ich láske k našej krajine svedčí určite aj ich spolupráca so skvelým a nesmierne talentovaným slovenským fotografom Róbertom Huckom (RUUN), ktorého fotkami je popretkávaný celý obal aj booklet albumu Master Guitar Tour. Ale azda najväčšou zaujímavosťou a dôkazom tohto tvrdenia je artwork albumu, ktorého autorom je samotný Ben Woods. Každý si určite všimne naľavo od bielej dodávky strom s postavou, ktorý odkazuje na album Fear Of The Dark od Iron Maiden, ale keď sa pozorne zadívate oproti na ľavý okraj albumu, uvidíte sa tam vynímať náš slávny Oravský hrad. Čakali by ste tieto dva elementy niekedy na jednom artworku?

Tento album je skutočne vhodným dielom na spomínané dlhé zimné večery. Ale určite nie iba na tie. Akustické prerábky metalových hitov ako aj autorské skladby Thomasa a Bena si zamiluje určite nejeden rocker. Album je navyše vhodný aj pre tých najnáročnejších poslucháčov, pretože technická zručnosť oboch pánov a ich kompozičné a aranžérske zvládnutie všetkých skladieb sú skutočne ohromujúce.

Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 1Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 2Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 3Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 4Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 5Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 6Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 7Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 8Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 9Ako znejú najväčšie metalové hity v akustickom prevedení? (recenzia) - 10