Ako zhodnotiť nový album skupiny ARZÉN, vychádzajúci šesť rokov od predchádzajúceho? Ak by som chcel byť veľmi, veľmi stručný a zároveň povedať veľmi, veľmi veľa, napísal by som, že je to typický Arzén. To by album presne vystihovalo. Ale  v niektorých smeroch aj nie.

Arzén by som nerád škatuľkoval a to platí aj o novom albume. Samozrejme, dala by sa vytvoriť samostatná škatuľka vhodná len pre Arzén. Napríklad taká s názvom folklórny rock alebo rockový folklór. Tomuto štýlu je kapela verná už tridsať rokov a nepodlieha žiadnym chvíľkovým módnym vlnám a vplyvom. Stále je to ten poctivý „rokec“ šmrncnutý folklórom, dokonca, aktuálne by som povedal, že v správnej miere pritvrdený.

Minulý album Odpovede bol v diskografii kapely výnimočný. Kompletne celý bol autorský, čiže nebola použitá ľudová hudba, ale ani ľudové texty (na otextovanie boli použité básne slovenských autorov). U aktuálnej novinky Teraz nám vyhráva je zaujímavé to, že čisto ľudová je len skladba Páslo dievča pávy – prvý singel, ktorý bol predstavený pred rokom, hoci na koncertoch bol hrávaný dávno predtým. Ostatné skladby majú zväčša ľudový text. Ale! Pri počúvaní nemáte najmenšiu šancu rozoznať, že nie je použitá ľudová hudba. To svedčí o majstrovstve kapely a o tom, že má tento svojský štýl zakorenený hlboko vo svojej DNA.

Doska nemá slabšiu časť. Príjemne pôsobí od inštrumentálneho intra po záverečnú skladbu. V spomínanom intre neskutočne až nadpozemsky vyniká spojenie folklóru a elektrickej gitary. V každej ďalšej piesni sa dá nájsť niečo, čo je úplne iné, no zároveň to nepôsobí ako päsť na oko a ani žiadnym iným spôsobom to neruší. Či už je to basgitara (A ja smutný), husle (Veru sme my chlapci), ženský zbor (Danka a Janka), píšťalka (Keď som išiel za ránky) alebo cimbal (Dievčatko).

Skladba Pálené by mohla byť voľným pokračovaním starej známej Nos mi červenie a mohla by sa stať ďalšou hymnou veselých občasných konzumentov alkoholických nápojov. Na koncertoch bude asi veľmi žiadaná. Album je výborne vyskladaný a perfektne graduje. Už predposledná pieseň Tmavá nôcka, tmavá má hitový potenciál, ale záverečná Hučia hory, hučia je doslova klenot a zlatý klinec albumu. Toľko energie, sily a šťavy, že v nej vidím ďalší singel. V každej piesni sa dá nájsť niečo iné, v tejto sú šokujúce až „nearzénovské“ bicie, ktoré z nej však robia hotový „meisterstück“.

Samostatnou kapitolou sú originálne folklórne terchovské riffy. Tých nájdeme na albume za plnú nošu, no pozornému uchu neujdú ani skryté odkazy na obľúbencov skupiny Arzén z okruhu rockových velikánov (nie, neprezradím ktorých, skúste hľadať). Inštrumentálne a obsahovo je celé dielo mimoriadne vyvážené, bez slabého miesta. Do koncertného programu môže Arzén bez obáv zaradiť ktorékoľvek skladby, určite sa medzi rokmi overenými hitmi nestratia.

Na záver, nie však ako okrajovú vec, je treba spomenúť spev. Ten, kto Jara pozná, vie, čoho je schopný nielen na albumoch, ale hlavne na koncertoch, kde zúročuje svoje dlhoročné skúsenosti nielen rockového, ale aj muzikálového speváka.

Nadpriemerný album Teraz nám vyhráva vychádza tesne pred Vianocami, ale pod stromček sa kúpa stihnúť dá. Určite sa bude predávať počas Akustických Rockových Vianoc v žilinskom Dome odborárov 15. decembra, kde bude pokrstený.

Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 1Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 2Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 3Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 4Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 5Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 6Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 7Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 8Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 9Ako to vyhráva Arzénu na novom albume? (recenzia) - 10